Nieuws
-
Quirine Simons wint ook facultaire Master Scriptieprijs 11 januari 2019
Quirine Simons kreeg de Master Scriptieprijs uitgereikt voor haar masterscriptie Onderwijswetenschappen ‘Neural correlates of validation during readin...
-
Opvoeden is samenspel 01 oktober 2018
De week van de opvoeding staat dit jaar in het teken van ‘Opvoeden is samenspel’. De strekking is dat ouders er niet alleen voor staan in de opvoeding...
-
Het effect van peer feedback op wetenschappelijk schrijven 24 augustus 2018
Feedback van medestudenten op schrijfwerk is net zo leerzaam als die van docenten. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek van Bart Huisman (IC...
-
Veni-beurs voor Leidse onderwijswetenschapper Marian Hickendorff 16 juli 2018
Marian Hickendorff, verbonden aan het instituut Pedagogische Wetenschappen bij de Universiteit Leiden, heeft een Veni-beurs in de wacht gesleept. Daar...
-
Mariska Wesselo wint landelijke scriptieprijs met onderzoek naar 'verhaaltjessommen' 01 juni 2018
Mariska Wesselo heeft de landelijke scriptieprijs 2018 gewonnen met haar onderzoek naar het effect van een verhaalcontext op het oplossen van breukeno...
-
Marian Hickendorff ontvangt NRO-subsidie voor onderzoek naar rekenen in het basisonderwijs 01 mei 2018
In een consortium met Cito, KPC-groep en Kohnstamm Instituut heeft Marian Hickendorff een subsidie binnengehaald om komende twee jaar het peilingsonde...
-
Meer inbreng in de klas werkt motiverend bij vmbo’ers 24 oktober 2017
Een leerlinggerichte leeromgeving motiveert vmbo-leerlingen meer dan een traditionele docentgerichte leeromgeving. Onderzoek van onderwijskundige Kari...
-
Gedifferentieerd onderwijs vergroot juist ongelijke kansen 27 juni 2017
Leerlingen verschillen van elkaar, daarom zit er veel differentiatie in ons onderwijssysteem. Denk aan vwo- en vmbo-scholen, maar ook niveaugroepjes i...
-
Studeren met autisme: “Hoe doen mijn studiegenoten dat?” 05 april 2017
Steeds vaker vinden jongeren met autisme de weg naar de universiteit. Veel van deze studenten hebben moeite met de overgang van de middelbare school n...
-
Leren van teksten 02 maart 2017
Dankzij het internet halen leerlingen eenvoudiger informatie uit meerdere teksten dan voorheen. Er is daardoor wel veel meer toegang tot foutieve info...
-
Factoren die van invloed kunnen zijn op de rekenprestaties 13 februari 2017
Komend half jaar onderzoekt dr. Marian Hickendorff (Onderwijswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen) samen met dr. Kees van Putten (Methodologie & ...
-
NRO-subsidie voor 2 postdocs bij Onderwijswetenschappen 16 januari 2017
Karin Wanrooij en Johanna van Schaik hebben een NRO-subsidie ontvangen om kennis, vaardigheden en ervaring op te doen aan de afdeling Onderwijswetensc...
-
In NRC: Is persoonsvorming belangrijker dan rekenles? 13 januari 2017
Het Pisa-onderzoek en "Trends in International Mathematic and Science Studies" laten zien dat Nederlandse kinderen steeds minder goed kunnen rekenen.
-
Tessa Slim wint Scriptieprijs Pedagogiek met research masterthese 04 januari 2017
De winnende research masterthese 2015/2016 is van Tessa Slim: “Developing a comprehensive picture of the factors related to children’s attitude toward...
-
Begrijpend lezen begrijpen 11 november 2016
Begrijpend lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen op school leren. Het is zelfs een voorwaarde om succesvol te kunnen functionere...