NRO-subsidie voor 2 postdocs bij Onderwijswetenschappen

Karin Wanrooij en Johanna van Schaik hebben een NRO-subsidie ontvangen om kennis, vaardigheden en ervaring op te doen aan de afdeling Onderwijswetenschappen van het Instituut Pedagogische Wetenschappen voor maximaal twee jaar.

De gehonoreerde projecten zijn:

Johanna van Schaik, MSc

Kinderen die experimenteren worden soms verrast door de uitkomst van het experiment. In dit project wordt onderzocht wat voor effect deze verrassingen hebben op het leren van kleuters en hoe wij ervoor kunnen zorgen dat wetenschappelijke proefjes leerzaam zijn.

Dr. Karin Wanrooij

Natuurlijkerwijs neigen sprekers ernaar om spraakklanken te verkorten. Deze ‘reducties’ vallen niet op in de moedertaal, maar compliceren het begrip van vreemde talen. Dit project onderzoekt of en hoe het aanbieden van reducties in lesmateriaal het leren van een nieuwe taal kan bevorderen.

Postdocs in de onderwijswetenschappen

Het NRO-programma "Postdocs in de onderwijswetenschappen" richt zich op veelbelovende onderzoekers die aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan. Op grond van hun wetenschappelijke kwaliteiten wordt verwacht dat ze een belangrijke plaats kunnen gaan innemen in de (onderwijs)wetenschap.