Veni-beurs voor Leidse onderwijswetenschapper Marian Hickendorff

Marian Hickendorff, verbonden aan het instituut Pedagogische Wetenschappen bij de Universiteit Leiden, heeft een Veni-beurs in de wacht gesleept. Daarmee krijgt zij officieel erkenning als ‘jonge veelbelovende onderzoeker’ en financiële ondersteuning voor het uitwerken van haar ideeën over rekenstrategieën.

Hoe (slim) kiezen kinderen tussen rekenstrategieën?

Een rekenopgave zoals 812–784=? kun je op verschillende manieren oplossen. Het rekenonderwijs hecht er veel belang aan dat kinderen verschillende strategieën kunnen toepassen én dat ze daar slim tussen kiezen. Het onderzoeksproject van Marian Hickendorff brengt in kaart hoe kinderen dat doen en hoe dat samenhangt met het rekenonderwijs dat ze krijgen.

Veni 2018: 1115 aanvragen - 154 gehonoreerd

De Veni wordt jaarlijks door NWO toegekend. In totaal dienden in deze Veni-ronde 1115 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksvoorstel in voor financiering. Daarvan zijn er nu 154 gehonoreerd. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 14%. De aanvragen werden door middel van peer review beoordeeld door externe deskundigen uit de betreffende vakgebieden. Met deze Veni-ronde is een totaalbedrag van 38,4 miljoen euro gemoeid. De gelukkigen ontvangen, in het kader van de zogenaamde vernieuwingsimpuls, een beurs van maximaal 250.000 euro. Daarmee kunnen zij gedurende drie jaar hun ideeën verder uitwerken.

Verder lezen