Tessa Slim wint Scriptieprijs Pedagogiek met research masterthese

De winnende research masterthese 2015/2016 is van Tessa Slim: “Developing a comprehensive picture of the factors related to children’s attitude towards technology”.

"De inleiding van Tessa's research masterthese schets een helder beeld van de technologie-educatie en de houding die kinderen op de basisschool ontwikkelen ten aanzien van technologie. Verschillende theoretische kaders en maatschappelijke vragen worden met een zeer goede argumentatie bij elkaar gebracht. De schrijfstijl en structuur zijn een enorm plezier voor de lezer. Het onderzoek is grotendeels exploratief, maar het onoverkomelijke daarvan wordt goed beargumenteerd en netjes benoemd in het verhaal", aldus het jurycommentaar.

De jury was verbluft over de resultatensectie: "Een belangrijk deel beschrijft een multi-level analyse die voorafgegaan wordt door de nodige toetsen en controles. De resultaten zijn zo helder opgeschreven dat ondanks de complexiteit ervan, het voor allen een groot plezier was om te lezen. Deze analyses zijn bovendien, zo rapporteert de supervisor, zeer zelfstandig uitgezocht en uitgevoerd." examining the causes for gender differences.”

De jury kon zich volledig vinden in het commentaar van de begeleider op de discussie: “She shows her ability to critically reflect on the results, and mentions important limitations and future directions. The discussion ends with some interesting implications for society”:

”It was found that girls had less stereotypical views about technology and less future aspirations for technology than boys. Frequency of technology lessons was found to be a positive predictor for children’s perceived relevance of technology. It is implicated that children’s attitude towards technology can be improved by increasing the frequency of technology lessons and examining the causes for gender differences.”

Emile Scriptieprijs

Jaarlijks looft het Instituut Pedagogische Wetenschappen de Emile Scriptieprijs uit voor de beste masterscriptie én research masterscriptie. De prijswinnaars wordt voorgedragen voor de facultaire Masterscriptie Prijs en de Research masterscriptie Prijs.