Factoren die van invloed kunnen zijn op de rekenprestaties

Komend half jaar onderzoekt dr. Marian Hickendorff (Onderwijswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen) samen met dr. Kees van Putten (Methodologie & Statistiek, Psychologie) factoren in het onderwijsleerproces die van invloed kunnen zijn op de rekenprestaties van basisschoolleerlingen. Dit kunnen zij doen dankzij een beurs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

De bedoeling is om een zo’n goed mogelijk beeld te krijgen van de factoren die van invloed kunnen zijn op de rekenprestaties van kinderen in de laatste groepen van het basisonderwijs.

Richting aan het onderwijsleerproces

De nieuwe ronde van Peil.onderwijs – de voormalige Inspectie van het Onderwijs – wil zwaarder inzetten op de relatie tussen leeropbrengsten, zoals rekenprestaties – en factoren van het onderwijsleerproces die hier eventueel invloed op hebben. Op deze manier kan er meer richting geven worden aan dat onderwijsleerproces.

Lees het volledige onderzoeksproject