Consortium bouwt corona-test applicatie met maximale privacy

Het 'uNLock consortium' heeft het initiatief genomen om een open source, non-profit applicatie te ontwikkelen die het mogelijk maakt om met maximale zekerheid een bewijs van coronatests af te geven.

Het open consortium, bestaat inmiddels uit Rabobank, CMS, TNO, Ledger Leopard, een grote arbodienstverlener, EY, IBM, Technische Universiteit Delft, Dutch Blockchain Coalition en Universiteit Leiden. Met diverse andere publieke en private partijen lopen nog gesprekken.

Universiteit Leiden brengt in het consortium nu kennis vanuit drie faculteiten:  Rechtsgeleerdheid (privacy, rechten van de mens, dataprotectie), Geesteswetenschappen (ethiek van de techniek en het gebruik van de data) en Geneeskunde (koppeling met LUMC Covid19 Radar app). Hiervoor maakt prof. Joanne van der Leun, decaan Rechtsgeleerdheid, deel uit van het kernteam van het consortium.

Privacy-by-design

De samenwerking tussen juristen en technologen zorgt voor goed doordachte oplossingen, zegt hoogleraar Law and Data Science Bart Custers, die namens de universiteit bij het project betrokken is. 'In dit project worden effectiviteit en aandacht voor privacy optimaal gebalanceerd. Door privacy al in het ontwerp in te bouwen, garanderen we maximale privacy.' Het consortium is daarmee een mooi voorbeeld van het samenbrengen van recht, ethiek en technologie.

De app is gebaseerd op privacy-by-design en de informatie wordt alleen decentraal opgeslagen. Hierdoor kan een verifiƫrende partij er zeker van zijn dat een bezoeker terecht wordt toegelaten zonder data over die bezoeker op te slaan of meer over die bezoeker te weten te komen dan puur en alleen of deze aan de toegangseisen voldoet. In eerste instantie zal het om testresultaten op het coronavirus gaan. In een latere fase kan hiermee ook een immuniteitstest of een ontvangen vaccinatie bewezen worden.

Hoe de app werkt, wordt uitgelegd in de volgende video:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

'Opstarten' samenleving

Met de uNLock-applicatie kunnen bijvoorbeeld recent geteste medewerkers in de zorg worden ingezet op een afdeling waar dat extra belangrijk is of kunnen in een volgende fase mogelijk mantelzorgers gecontroleerd toegang krijgen tot verpleeghuizen. Ook zou deze applicatie later een rol kunnen spelen bij het heropenen van scholen, het weer toelaten van personeel in fabrieken of kantoren, het organiseren van bepaalde samenkomsten tot en met het herstarten van het internationale luchtverkeer. Zo kan deze applicatie een bijdrage leveren aan het langzaam weer 'opstarten' van de Nederlandse samenleving.

Unieke invalshoek

uNLock heeft een unieke invalshoek: het richt zich op het herstellen van vertrouwen in de samenleving. Dat is op allerlei terreinen nodig; in de zorg maar bijvoorbeeld ook de in de luchtvaart (het kabinet kondigde op 9 april aan een fit-to-fly-verklaring te vereisen voor inkomende passagiers uit risicogebieden).

Deze applicatie is dus specifiek geen bron- en contacttracerings-app waar veel maatschappelijke discussie over is. uNLock is complementair aan de reeds door de minister-president en minister van VWS aangekondigde applicaties tijdens hun persconferentie op 7 april jl. (tracking-app en symptomen-app).

Op donderdag 16 april 2020 om 17.00 uur houdt het 'uNLock consortium' een webinar over de nieuwe applicatie. Kijk hier voor meer informatie over het webinar.