Staatscommissie Herijking ouderschap: ‘Belangen en rechten van het kind centraal’

Op woensdag 7 december 2016 heeft de Staatscommissie Herijking ouderschap het rapport ‘Kind en ouders in de 21ste eeuw’ aangeboden aan Minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie. Prof. mr. Ton Liefaard, UNICEF hoogleraar kinderrechten aan onze Universiteit, was lid van deze Staatscommissie.

De Staatscommissie komt tot de conclusie dat de vele verschillende gezinssituaties die vandaag de dag in Nederland voorkomen, het nodig maken dat wetgeving en beleid om het terrein van ouderschap en gezag worden aangepast. Zo adviseert de commissie tot juridisch meerouderschap (maximaal vier in plaats van maximaal twee juridische ouders), meeroudergezag en een Nederlandse regeling voor draagmoederschap. ‘De belangen en rechten van kinderen dienen in de nieuwe regeling centraal te staan’, aldus de Staatscommissie.

Diverse Leidse onderzoekers belangrijke input geleverd voor dit rapport, onder wie Machteld Vonk, Mariëlle Bruning, Kees Waaldijk en Nelleke Koffeman.

Het rapport kan nu worden gedownload.