Elsevierenquête: ‘Studenten beoordelen elf opleidingen van de Universiteit Leiden als beste.’

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het weekblad Elsevier naar de beste studies in het land. De Universiteit Leiden oogst ook lof van hoogleraren én studenten bij drie opleidingen: Bio-Farmaceutische Wetenschappen, Pedagogische wetenschappen en Wiskunde.

Studenten beoordelen de opleidingen op faciliteiten, inrichting van de opleiding, kwaliteit van onderwijs en docenten, toetsing, en de interne organisatie en communicatie. In totaal krijgen elf Leidse opleidingen de hoogste score van de ondervraagde studenten, namelijk:

• Fiscaal recht
  • Notarieel recht
  • Rechtsgeleerdheid
  • Biomedische wetenschappen
  • Bio-Farmaceutische Wetenschappen
  • Criminologie
  • Pedagogische wetenschappen
  • Politicologie
  • Informatica
  • Wiskunde
  • Engelse taal en cultuur

Oordeel hoogleraren

Ook hoogleraren en hoofddocenten geven hun oordeel. De Leidse opleidingen Bio-Farmaceutische Wetenschappen, Pedagogische wetenschappen, Natuur- en Sterrenkunde en Godgeleerdheid worden door hen als beste beoordeeld. Daarnaast blijken de Leidse docenten het goed te doen: zij scoren van alle brede universiteiten het hoogste, aldus de hoogleraren.

Onderzoek

Het oordeel over de opleidingen bestaat uit twee metingen. De eerste is de zogeheten Elsevier Faculty Rating. Daarin kiezen professoren en universitair hoofddocenten de beste opleiding op hun vakgebied. In de tweede meting geven bachelor- en masterstudenten rapportcijfers aan hun opleiding. Hiervoor maakte Elsevier een selectie van opleidingen en vragen uit de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête.