Sophie van Rijn
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. S. van Rijn
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- srijn@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-9179-7515

Sophie van Rijn werkt als universitair hoofddocent binnen de programmagroep Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de cognitieve en neurobiologische mechanismen die ten grondslag liggen aan sociale gedragsproblemen en het risico op psychopathologie.
Meer informatie over Sophie van Rijn
Sophie van Rijn in de media
Sophie van Rijn werkt als universitair hoofddocent binnen de programmagroep Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de cognitieve en neurobiologische mechanismen die ten grondslag liggen aan sociale gedragsproblemen en het risico op psychopathologie.
Zij bestudeert daarbij niet alleen gedragsmatig gedefinieerde aandoeningen (zoals autisme, psychose en agressie), maar ook genetische syndromen. De nadruk ligt op het begrijpen van sociale ontwikkeling en het risico op psychopathologie, evenals op het identificeren van neuropsychologische en neurobiologische mechanismen die hieraan ten grondslag liggen, met een specifieke focus op zelfregulatie en sociale cognitie.
Haar onderzoek wordt gekenmerkt door het overbruggen van fundamentele neurowetenschappen (zoals eyetracking, psychofysiologie, neurocognitieve testen en MRI) naar klinisch relevante uitkomsten, met als doel het verbeteren van psycho-educatie, diagnostiek en (preventieve) interventies.
Kort CV
Sophie van Rijn behaalde haar Master of Science (cum laude) in Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam in 2001. In 2007 promoveerde zij (cum laude) aan de Universiteit Utrecht in Neuropsychologie en Psychiatrie.
In 2008 ontving zij een NWO VENI-beurs, en in 2011 kreeg zij – samen met prof. H. Swaab – een grote beurs voor onderzoek naar autisme. In 2013 won zij de Gratama Wetenschapsprijs. In 2016 werd zij bekroond met een NWO VIDI-beurs voor haar onderzoek naar ontwikkelingsrisico’s bij jonge kinderen met een extra X- of Y-chromosoom.
Ze is internationaal georiënteerd en werkt samen met onderzoekspartners in de Verenigde Staten, Denemarken, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en België.
Prijzen
2013: Gratama Wetenschapsprijs voor jonge wetenschappers die zich onderscheiden met vernieuwend, maatschappelijk relevant en spraakmakend onderzoek (€ 25.000)
Subsidies
- 2016: VIDI beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (€ 800,000),
- 2013: Beurs van de Universiteit Leiden voor getalenteerde vrouwelijke wetenschappers (€ 15.000)
- 2011: Beurs van Centrum Autisme (€ 250.000), mede-aanvrager prof. Hanna Swaab
- 2008: VENI persoonlijke beurs (€ 208.000), NWO
Promovendi
- Marcia Brandenburg: Hersenontwikkeling van kinderen met een extra X chromosoom en kwetsbaarheid voor autisme: inzicht vanuit MRI (Magnetic Resonance Imaging)
- Gemma Zantinge : Emotie regulatie bij jonge kinderen met autisme: neurobiologische mechanismen Lex Stockmann: Ouder-kind interacties en de ontwikkeling emotie regulatie bij jonge kinderen met autisme: effectiviteit van behandeling.
- Jantiene Schoorl: Cognitieve en neurobiologische parameters van affectieve agressie en voorspellende waarde voor effectiviteit van behandeling (NWO FES Brain and Cognition Programme)
- Nienke Bouw: Early development of social cognition in children with Sex Chromosome Trisomies (SCT)
- Kimberly Kuiper: Development of self-regulation in young children with X and Y chromosome variations.
- Evelien Urbanus: Social Communication in Young Children with Sex Chromosome Trisomy. Neurocognitive Building Blocks of Behavioral Outcomes
- Myrthe Kamphof: Neurocognitieve profielen, gedrag en psychopathologie bij kinderen met het Coffin-Siris syndroom
- Nikki Nibbering: Neurocognitieve mechanismen onderliggend aan Selectief Mutisme: zicht op sociale cognitie en emotieregulatie
- Francien Martin: Neurocognitie en sociaal gedrag bij volwassenen met het Klinefelter syndroom: handvaten voor diagnostiek en behandeling
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Neuropedagogiek en ontwikk. stoornissen
- hoofddocent module Wetenschappelijk Onderzoek