Onderzoeksproject

Eyetracking en psychofysiologie indicatoren van sociale cognitie en emotie bij volwassenen met het syndroom van Klinefelter

Sophie van Rijn

Problemen in het emotionele en sociale functioneren komen regelmatig voor bij volwassen mannen met het syndroom van Klinefelter (47,XXY). Helaas is er weinig bekend over de mogelijke oorzaken hiervan. Het is belangrijk om te onderzoeken hoe volwassenen met 47,XXY sociale interacties ervaren, en in kaart te brengen in hoeverre informatieverwerkingsystemen in de hersenen uitgerust zijn om belangrijke signalen uit de sociale omgeving te selecteren, te begrijpen en er gepast op te reageren.

In dit onderzoeksproject willen we zicht krijgen op de onderliggende mechanismen van sociaal-emotionele problemen, door te kijken naar spontane en automatische analyse van visuele sociaal-emotionele informatie. Dit doen we met behulp van eyetracking. Ook kijken we naar emotionele reacties, zoals zichtbaar in hartslag en huidgeleiding. Zulke objectieve maten van informatieverwerking worden gekoppeld aan de subjectieve beleving en interpretatie, waardoor we mogelijk beter begrijpen waarom het sociale functioneren stressvol en lastig kan zijn bij mannen met 47,XXY.