Rachel Plak
Universitair docent
- Naam
- Dr. R.D. Plak
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- r.d.plak@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2706-7040
Rachel Plak werkt als universitair docent bij de programmagroep Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen waar zij klinische vakken onderwijst. In haar wetenschappelijke werk richt Rachel zich op individuele kenmerken van kinderen en adolescenten die onderliggend kunnen zijn aan verschillen in de (school)ontwikkeling en in uitingen van psychopathologie.
Meer informatie over Rachel Plak
Rachel Plak in de media
Interviews met Rachel Plak
Kort CV
Rachel Plak werkt als universitair docent bij de programmagroep Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen waar zij klinische vakken onderwijst. In haar wetenschappelijke werk richt Rachel zich op individuele kenmerken van kinderen en adolescenten die onderliggend kunnen zijn aan verschillen in de (school)ontwikkeling en in uitingen van psychopathologie. Zij doet in samenwerking met het Nederlands Autisme Register (NAR) onderzoek naar autisme. Rachel houdt zich bezig met vragen als “Wat is de impact geweest van de coronapandemie op het welzijn van kinderen met autisme?” en “Wat is de invloed geweest van Wet Passend Onderwijs op de instroom bij regulier en speciaal onderwijs voor autistische kinderen?”
Rachel houdt zich intensief bezig met wetenschapscommunicatie, ze vindt het belangrijk dat het brede publiek kennis maakt met wetenschap. Zij maakt haar onderzoeksresultaten beschikbaar voor jong en oud en streeft naar betrokkenheid en samenwerking tussen onderzoekers en niet-onderzoekers.
Zij is daarnaast lid van de Young Academy Leiden (YAL), een platform voor jonge academici aan de Universiteit Leiden. Binnen de YAL is zij aangesloten bij de YAL werkgroep Wetenschaps-en Onderwijsbeleid. Rachel is voorzitter van de YAL werkgroep Outreach. Daarnaast is zij lid van het Healthy Society Center. Rachel is binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen voorzitter van de Instituutsraad.
Rachel studeerde cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam met een master Klinische Ontwikkelingspsychologie. Zij werkte als psychologe in de basis en gespecialiseerde GGZ met kinderen en jongeren met uiteenlopende problematiek.
In 2016 promoveerde zij bij Universiteit Leiden met haar promotieonderzoek naar verschillen in ontvankelijkheid voor een vroeg- en voorschools educatie-programma, titel dissertatie: “What works for whom? Differential genetic effects of early literacy interventions in kindergarten". Zij heeft vervolgens als klinisch docent gewerkt aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Werkdagen
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Neuropedagogiek en ontwikk. stoornissen
- Merkelbach I., Plak R.D., Sikkema M.T & Rippe R.C.A. (2022), Differential efficacy of digital scaffolding of numeracy skills in kindergartners with mild perinatal aversitiess, Frontiers in Education 7: 1-12 (709809).
- Merkelbach I., Plak R.D. & Rippe R.C.A. (2018), Reproducibility of young learners' susceptibility to the learning context, Learning and Individual Differences 65: 167-175.
- Plak R.D., Merkelbach I., Kegel C.A.T., Van IJzendoorn M.H. & Bus A.G. (2016), Brief computer interventions enhance emergent academic skills in susceptible children: A gene-by-environment experiment, Learning and Instruction 45: 1-8.
- Plak R.D. (15 december 2016), What works for whom? Differential genetic effects of early literacy interventions in kindergarten (Dissertatie. Education and Child Studies, Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en): Bus A.G. & Steensel R. van.
- Plak R.D., Kegel C.A.T. & Bus A.G. (2015), Genetic differential susceptibility in literacy-delayed children: A randomized controlled trial on emergent literacy in kindergarten, Development and Psychopathology 27(1): 69-79.
- Merkelbach I., Plak R.D., Kegel C.A.T., IJzendoorn M.H. van & Bus A.G. (2015), Long-term effect on an early computer intervention targeting alphabetic knowledge. Computer-based literacy training. SSSR, Hawaii, USA. [lezing].
- Van der Veek S.M., Derkx B.H., Plak R.D., Benninga M.A., Boer F., Lindauer R.J. & De Haan E. (2014), Attentional bias to activity of different parts of the body in children with functional abdominal pain: an experimental study, Journal of Pediatric Psychology 39(4): 438-449.
- Plak R.D., Kegel C.A.T. & Bus A.G. (2014), Ontluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters, Weten Wat Werkt en Waarom 2014(3): 22-29.