Universiteit Leiden

nl en

Peter Verstraten

Universitair docent

Naam
Dr. P.W.J. Verstraten
Telefoon
+31 71 527 2248
E-mail
p.w.j.verstraten@hum.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0003-3348-4817

Peter Verstraten is universitair docent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.

Meer informatie over Peter Verstraten

Meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige pagina

Universitair docent

  • Faculteit der Geesteswetenschappen
  • Centre for the Arts in Society
  • Literatuurwetenschap

Werkadres

Arsenaal
Arsenaalstraat 1
2311 CT Leiden
Kamernummer B1.02

Contact

  • Verstraten P.W.J. (2021), A Cocktail of Lunacy and Love: Poetic Dimensions in Fabrice Du Welz’s “Ardennes” Trilogy, Senses of Cinema (99). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2021), Dutch post-war fiction film through a lens of psychoanalysis. Amsterdam: Amsterdam University Press. boek
  • Verstraten P.W.J. (2021), From 'Mini-Remakes' to Open-Ended Coda: How to Make a 'Proper' Homage. In: Cuelenaere, E.; Willems, G.: Joye, S. (red.) European Film Remakes. nr. 4 Edinburgh: Edinburgh University Press. 45-58. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2021), "Words don't come easy": the transcendental style of Paul Schrader's first reformed, Image and Narrative : Online Magazine of the Visual Narrative 22(1): 70-81. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2020), Celluloid Hamlets: Van Back to the Future tot Blue Velvet. In: Verstraten, P.W.J.; Houppermans, S. (red.) De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 151-177. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2020), De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse nr. 13. Antwerpen en Apeldoorn: Garant. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2020), Hamlet als verlate punker: Conversatie met Tom Lanoye. In: Verstraten P.W.J., Houppermans S. (red.) De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 179-205. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2020), Introductie. In: Verstraten P.W.J., Houppermans S. (red.) De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-17. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2020), Bespreking van: Frank Hakemulder, Moniek M. Kuijpers, Ed S.Tan, Katalin Bálint, Miruna M. Doicaru (2017) Narrative Absorption, Projections: The Journal for Movies and Mind 14(1): 89-93. boekbespreking
  • Houppermans J.M.M., Verstraten P., Dijkhuizen J.F. van, Horsman Y., Vieveen B., De Kesel M., Hees A. van & Kroon J. de (red.) (2020), De Tijd hangt uit zijn naad - Hamlet en de psychoanalyse Psychoanalyse en Cultuur nr. 13. Antwerpen: Garant. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2019), Growing Pains: The Supposed Sleaziness of Spetters. London, (BFI). [overig]. overig
  • Verstraten P.W.J. (2019), Moonlight as a 'Mass Art' Film, Senses of Cinema (92). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2019), Gekmakende panden: van Hitchcocks Rebecca tot Polanski's Repulsion. In: Traversier T., Kesel M. De, Houppermans S. (red.) Wonen op drift: Psychoanalyse en architectuur. nr. 11 Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 131-144. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2019), Saaie idioot. In: Hoop: 100 wetenschappers, kunstenaars en ondernemers vertellen wat hun hoop geeft. nr. 5 Amsterdam: Maven Publishing B.V.. 278-280. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2019), (On)blusbaar schuldgevoel: van The Deer Hunter tot Flandres, Impact Magazine (1): 14-17. bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J., Fossati & G (2018), Between Nostalgia and Utopia: A Conversation on the Legibility of Film Archives. In: Hesselberth P., Houwen J., Peeren E., Vos R. de (red.) Legibility in the Age of Signs and Machines. Thamyris/Intersecting: Place, Sex and Race nr. 33 Leiden / Boston: Brill / Rodopi. 199-211. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Innemende advocaten. In: Jong J. de, Marion O. van, Rademaker A. (red.) Vertrouw mij! Manipulaties van imago. Amsterdam: Amsterdam University Press. 185-190. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Een wak in het ijs: Seizoen 1 van de televisie Fargo. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. (red.) Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 63-81. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Inleiding. In: Verstraten P.W.J., Houppermans, J.M.M. (red.) Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-17. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2018), Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series nr. 9. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2018), The Freedom to Make Racial Jokes: Satires on Nationalism and Multicultural Comedies in Dutch Cinema. In: Harvey J. (red.) Nationalism in Contemporary Western European Cinema. Cham (Schwitzerland): Palgrave Macmillan. 125-143. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Valeska Grisebach's Western: an Unacknowledged Remake of Run of the Arrow (Samuel Fuller, 1957), Senses of Cinema (87). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), Le Fidèle as a Postmodern Love Romance: The Flemish Crime Dramas of Michael R. Roskam, Senses of Cinema (86). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), Recensie: Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, Boekman. Tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid 114: 62-63. bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), "Mijn eigen Citizen Kane," Frans Weisz in de jaren zestig, : 6-7. bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), Odd Men In: Intouchables. In: Schulte Nordholt A., Smith P.J. (red.) Jeux de Mots - enjeux littéraires, de Francois Rabelais à Richard Millett: essais en hommage à Sjef Houppermans. Leiden and Boston: Brill. 269-280. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2017), Poëtisch filmsprookje, Tijdschrift voor Psychoanalyse 23(4). bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), "Disposable Architecture": Herman Rosse's Art Direction. In: Christien Uringa, Lauren Voges (red.) Herman Rosse, Design / Art / Love / Architecture / Film / Theatre / History.. 56 - 58. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2017), 'My Very Own Citizen Kane', Inspired by Godard and Fellini: Frans Weisz's Adaptation of Remco Campert's Het gangstermeisje, Journal of Dutch Literature 8(1): 60-74. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Fortunate Sinners: Martin Koolhoven's Brimstone as an 'Edam' Western, Senses of Cinema (83). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Projecties: Over narcisten en moederskindjes, Tijdschrift voor Psychoanalyse 23(2): 142-143. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Psychoanalyse in de film, Tijdschrift voor Psychotherapie 43(1): 76-78. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Accelerated Gestures: Play Time in Agnès Varda's Cléo de 5 à 7. In: Hesselberth P., Poulaki M. (red.) Compact Cinematics: The Moving Image in the Age of Bit-sized Media. New York, London: Bloomsbury Academic. 36-44. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2017), Forrest Dump. In: Geels M., Van Opijnen T. (red.) Waar verzet jij je tegen? 101 Wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven antwoord. Amsterdam: Maven Publishing. 282-284. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2016), A French Connection: Paul Verhoeven's Elle in Tandem with Jean Renoir's The Rules of the Game, Senses of Cinema (81). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2016), 'Recensie' Bespreking van: Giovanna Fossati en Annie van den Oever (2016) Exposing the film apparatus: the film archive as a research laboratory, Framing Film, Boekman 109: 58-59. boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2016), Inleiding. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. (red.) Oedipus heerst!?. nr. 7 Apeldoorn-Antwerpen: Garant. 7-11. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2016), Oedipus heerst!? nr. 7. Apeldoorn-Antwerpen: Garant. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2016), Oidipous, Oedipus, Edipo: Productieve bewerkingen door Mulisch, Claus, Pasolini. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. (red.) Oedipus heerst!?. nr. 7 Apeldoorn-Antwerpen: Garant. 109-126. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2016), Theatrical Films and Cinematic Novels: De dans van de reiger and L'Année dernière à Marienbad, Image [&] Narrative 17(2): 61-73. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J (2016), De 'slechte' psychoanalyticus Bespreking van: Huskinson L., Waddell T. (eds.) (2014) Eavesdropping - The psychotherapist in film and television, 22(1): 59-60. boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2016), Humour and Irony in Dutch Post-war Fiction Film. Amsterdam: Amsterdam University Press. boek
  • Verstraten P.W.J. (2015), Huilen om The Dirty Dozen. In: Jong J. de, Pieper C., Rademaker A. (red.). Amsterdam: Amsterdam University Press. 203-208. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2015), IJskoude douche. In: Geels M., Opijnen T. van (red.) Dit is het mooiste ooit: 99 wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven antwoord op 1 vraag van Viktor&Rolf. nr. 3 Amsterdam: Maven Publishing B.V.. 126-128. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2015), De beste spion is (een) Nemo: Spionagethrillers van Fritz Lang en Alfred Hitchcock, Leidschrift. Historisch Tijdschrift 30(3): 99-111. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2015), De logica van een schuifdeurtje: Respons bij Willem Elias. In: Kinet M., Vuylsteke Vanfleteren K., Houppermans S. (red.) Als het lichaam spreekt. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 171-175. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2015), Het lichaam in psychoanalytische filmtheorie. Bespreking van Agnieszka Piotrowska, ed. Embodied Encounters, 21(3): 238-240. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2015), Middlebrow Modernism in Film (Theory): Visconti's Senso (1954) vis-à-vis Diamant-Berger's La madone des sleepings (1955), revue relief 9(1): 89-101. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2014), Exclusieve cinema, voor iedereen. In: Geels M., Opijnen T. van (red.) Dit wil je weten: Wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven adviezen voor het dagelijks leven. Nederland in Ideeën nr. 2 Amsterdam: Maven Publishing. 243-245. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2014), Geraakt door Gods stralen: Over psychose en cinema. In: Houppermans S., De Kroon J., Verstraten P. (red.) Psychose en de kunsten. nr. 5 Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 161-178. boekdeel
  • Houppermans S., De Kroon J. & Verstraten P.W.J. (red.) (2014), Psychose en de kunsten nr. 5. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. boekredactie
  • Houppermans S., De Kroon J. & Verstraten P.W.J. (2014), Ter inleiding. In: Houppermans S., De Kroon J., Verstraten P.W.J. (red.) Psychose en de kunsten. nr. 5 Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-13. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2014), Ethiek in documentairefilms Bespreking van: Agnieszka Piotrowska (2014) Psychoanalysis and ethics in documentairy film, Tijdschrift voor Psychoanalyse 20(3): 233-235. boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2014), Jungiaanse filmanalyses Bespreking van: Christopher Hauke (2014) Visible Minds: Movies, Modernity and the Unconscious, Tijdschrift voor Psychoanalyse 20(3): 228-230. boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2014), 'Europe in the Mist': The Imaginary of European History in Lars von Trier's Europa and in Dancer in the Dark.. In: Weigelin-Schwiedrzik S. (red.) Broken Narratives: Post-Cold War History and Identity in Europe and East Asia. Leiden / Boston: Brill. 21-37. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2014), De geslaagde (vertel)strategie van Nymph()maniac, Rekto verso, tijdschrift voor cultuur en kritiek 60. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2014), Middle-of-the-road Absurdism: The Cinema of Dutch Director Alex van Warmerdam, Senses of Cinema 70(March). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2013), The Irony of Irony: On Paul Verhoeven's Adaptation of Gerard Reve's De vierde man [The Fourth Man], Journal of Dutch Literature 04(02): 27-42. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2013), A Spatial Obsession: The Man Who Fell to Earth as Countercultural Science Fiction. In: Van Parys T, Hunter I.Q (red.) Science Fiction across Media: Adaptation/Novelization. Canterbury: Gylphi Limited. 67-80. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2013), A modernist 'attempt at cinema': The 'impurity' of Pierrot le Fou. In: Baetens J, Houppermans, J.M.M, Boele O, Liebregts P (red.) Modernism Today. nr. 72 Amsterdam: Rodopi. 219-235. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2013), Cinefilie in Cinema Egzotik, Tijdschrift voor Psychoanalyse 19(2): 124-125. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2013), De schaamte (niet) voorbij: Het voorwaardelijke genot van hard-core art cinema. In: Kinet Mark, De Kesel Marc & Houppermans Sjef (red.) For Your Pleasure? Psychoanalyse over esthetisch genot. nr. 4 Antwerpen / Apeldoorn: Garant. 123-141. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2013), Middle-of-the-road absurdisme. In: Geels M., Opijnen T. van (red.) Nederland in ideeën: 101 denkers over inzichten en innovaties die ons land verander(d)en. Amsterdam: Maven Publishing. 58-61. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), A New Alphabet for the Cinema: The Tragic Irony of Napoléon (Abel Gance, 1927), Relief revue électronique de littérature française 6(1): 48-65. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2012), A Cinema of Modernist Poetic Prose: On Antonioni and Malick, Image [&] Narrative 13(2): 117-132. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2012), Mesmerized by mysticism: The Transcendental Style of Bruno Dumont's Hadewijch, Journal of Dutch Literature 2(2): 27-45. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2012), Cinema as a Digest of Literature: A Cure for Adaptation Fever. In: Brillenburg Wurth K. (red.) Between Page and Screen: Remaking Literature Through Cinema and Cyberspace. New York: Fordham University Press. 173-183. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), De droomachtige kwaliteit van cinema. Over Andrey Tarkovsky en Apichatpong Weerasethakul. In: Houppermans J.M.M., Kinet M., De Kesel M. (red.) De bedrieger bedrogen: Dromen in psychoanalyse en cultuur. Leuven: Garant. 147-167. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), Foreword. In: Oosterhout R. van, Rossem M. van, Verstraten P. (red.) Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. 21-29. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), From Gance to Reygadas: On the History of Style in Art Cinema. In: Oosterhout R. van, Rossem M. van, Verstraten P. (red.) Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. 30-62. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), 'Never Mind the Words': The Artist door de ogen van Chaplin, Frontiers in Synaptic Neuroscience (september): 675-683. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J., Oosterhout R. van & Rossem M. van (red.) (2012), Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2011), Hip consumentisme: film tussen kunst en commercie, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek . artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), Anatomy of Film Bespreking van: Phillips W.H.|Corrigan T., White P.|Dick B.F. (2009|2009|2010) Film: An Introduction|The Film Experience: An Introduction|Anatomy of Film, Historical Journal of Film, Radio and Television 31: 311-314. boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2011), Het ambachtelijke effect van Super 16 mm: Black Swan, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 47: 10. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), Interpassief internetten. In respons op Mark Kinet. In: Kinet Mark, Kesel Marc De, Houppermans Sjef (red.) Het nieuwe onbehagen in de cultuur. Antwerpen: Garant. 71-76. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2011), Meer onkruid in de Nederlandse cinema!, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek . artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), Plafond aan het genot. Verslag van 'Het nieuwe onbehagen in de cultuur [Gent, 27 november 2010], Tijdschrift voor Psychoanalyse (1): 51-53. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), 'Play It Again ...': De waarde van remakes. In: Houppermans S., Jacobs J., Kruk R (red.) Déjà Vu: Herhaling in culturen wereldwijd. Leiden: Leiden University Press. 205-223. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2010), Between Attraction and Narration: Early Film Adaptations of Fairy Tales, Relief revue électronique de littérature française 4(2): 237-251. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2010), Fly Me to the Moon: De status van science fiction anno 2010, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 44: 12. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2010), Introductie bij ´Spreken, schrijven ... zwijgen´. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Spreken, zwijgen ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 9-19. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2010), Liefde in de vorm van een onorthodox taalspel: Rachels rokje van Charlotte Mutsaers. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Spreken, zwijgen, ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 63-74. boekdeel
  • Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc De (red.) (2010), Spreken, zwijgen, ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2010), The Wolfman loopt verloren rond in oogstrelende beelden, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek . artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2010), Van modernistische vervreemding naar postmoderne bevreemding. Ingmar Bergmans Persona versus David Lynch´ Mulholland Drive. In: Jan Baetens, Sjef Houppermans, Arthur Langeveld en Peter Liebregts (red.). (red.) De erfenis van het Modernisme: Modernisme(n) in de Europese Letterkunde - deel 4.: Rozenberg Publishers. 273-287. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2010), Westerlingen zijn de pineut in rampenfilm 2012, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek (http://www.rektoverso.be/content/view/1093/42/). bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Between Attraction and Story: Rethinking Narrativity in Cinema. In: Sommer R., Heinen, S. (red.) Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. Berlin, New York: Walter de Gruyter. 154-169. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2009), 'De fantasie is de beste schuilplaats': Arthur Japin binnen en buiten de psychoanalyse. In: Houppermans J.M.M., Kesel M. de, Verstraten P.W.J. (red.) Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 69-83. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2009), Een meisje, een telefoon en een brok engagement: Oogverblindend, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek (38): 22-23. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Een stijlvaste pastiche: Three Monkeys, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 36: 22-23. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Film Narratology. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press. boek
  • Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc De (red.) (2009), Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2009), Introductie: Psychoanalyse en autobiografisch schrijven. In: Verstraten P.W.J, Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 7-16. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2009), Ongebreidelde beeldvorming: Zwartboek versus Jezus van Nazaret, Parmentier 18(4): 17-23. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Van jeugdsentiment tot camp: Ja zuster, nee zuster, Spiegel der Letteren 51(3): 387-402. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Boekbespreking Bespreking van: Biltereyst D., Stalpaert C. (2007) Filmsporen. Opstellen over film, verleden en geheugen, Frontiers in Synaptic Neuroscience 5: 473-474. boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2008), Een poging tot 'zuivere' filmkunst: Stellet Licht van Carlos Reygadas, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 28: 20-21. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Fotoshots als het 'optisch onbewuste' in de cinema. In: Houppermans J.M.M., Kesel M. De, Verstraten P.W.J. (red.) Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 21-30. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2008), Hitchcock als architect, Frontiers in Synaptic Neuroscience 75(6): 555-559. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Introductie fotografie: Get the picture. In: Houppermans J.M.M., Kesel M. De, Verstraten P.W.J. (red.) Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 1-7. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2008), Kernthema's in de filmwetenschap. Amsterdam: Boom Academic. boek
  • Verstraten P.W.J. (2008), Kneedbare cinema: The Fall van Tarsem Singh, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 31: 24-25. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Onderweg naar morgen. Over hedendaagse apocalyptische cinema, Parmentier 4: 50-57. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Representation as a process: a film of the /cloud/. In: Jansen M.E.R.G.N., Broekhoven L.N.K. (red.) Mixtec Writing and Society / Escritura de Ñuu Dzaui. Amsterdam: KNAW Press. 45-55. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2008), Succes van een levende dode: The Dark Knight, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 32: 24-25. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Tweede, herziende druk Handboek filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt. boek
  • Houppermans J.M.M., Kesel Marc De & Verstraten P.W.J. (red.) (2008), Van verbeelding gesproken - psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg. boekredactie
  • Houppermans J.M.M., Kesel Marc De & Verstraten P.W.J. (red.) (2008), Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2007), Films of arrested movements, HTV - News 69: 13. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2007), "I Can't Give You Anything But Love, Baby." Muziek als drager van verlangen in screwball comedy en melodrama. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press. 71-81. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2007), 'In the script it is written, and on the screen, it's pictures.' (Min)achting voor adaptaties, Frame. Tijdschrift voor Literatuurwetenschap : 23-37. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2007), Introductie. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press. 1-7. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2007), James Bond als tamagotchi, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 22: 13-14. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2007), 'Stop ... making photographs of yourself': vrouwelijke identiteit in Not She van Ine Lamers, Parmentier 16(1&2): 37-45. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc De (red.) (2007), Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2007), "When you have an itch, scratch it." Over Rescue Dawn van Werner Herzog, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 26: 18-19. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), 'Crazy Little Thing Called Love': Jacques Lacan en de films van Frans Weisz. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 53-62. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2006), De poëzie van de cinema, de cinema van de poëzie, Parmentier 15(3): 163-173. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), Fatale flashbacks: Over Mystic River, A History of Violence en Caché, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 17(mei-juni): 22-23. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), Handboek filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt. boek
  • Verstraten P.W.J. (2006), 'Hoe meer een personage zich bewust is van zijn rol, hoe 'naakter' hij is': Interview met Frans Weisz. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 63-66. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2006), Hoe subversief is ironie? Over de films van Todd Solondz, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 19: 22-23. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), Introductie. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 1-10. congresbijdrage
  • Houppermans J.M.M., Kesel Marc De & Verstraten P.W.J. (red.) (2006), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2006), Vader een gezicht geven: Een bewerking van Sasha Vojkovic' lezing van new Hollywood cinema. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 73-79. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2005), Een modernistische 'poging tot cinema': de 'onzuiverheid' van Godards Pierrot le Fou. In: Baetens J., Houppermans S., Langeveld A., Liebregts P. (red.) Modernisme(n) in de Europese letterkunde: Een ander meervoud. Leuven: Peeters. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2005), Liefde in tijden van cynisme: Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Punch-drunk Love als postmoderne romances, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek juli: 32-39. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2005), Ouroboros ironicus: een 'remedie' tegen adaptatiekoorts, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek mrt-apr: 42-49. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2004), Celluloid echo's: cinema kruist postmodernisme. Nijmegen: Vantilt. boek
  • Verstraten P.W.J. (2004), "Mannelijkheid tussen ironie en naïeve omarming" (met reacties van Jan Teurlings). In: Metsenaere Machteld De, Celis Karen (red.) Weten mannen waarom? Mannelijkheid feministisch bekeken: Tweespraak Vrouwenstudies. Brussel: VUBPress. 71-95. boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2004), "Where have I come from? Where am I going? How long have I got?" Fotografie als fundament voor de (post)moderne cinema, Kunstlicht 25(1-2): 10-15. artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2003), Masculinity as a 'Gift': The Case of the Western. In: Höchtl Nina, Rossenberg Suzanne (red.) Trans/Gender. Rotterdam: Piet Zwart Institute. 37-43. congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2000), De gemiste ontmoeting tussen cowboy en indiaan: de wildheid van witte mannelijkheid, Tijdschrift voor Genderstudies . artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2000), The (Dis)illusion of White Masquerade: Douglas Sirk's Imitation of Life, Thamyris: mythmaking from past to present 7(1). artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (25 november 1999), Screening Cowboys: reading masculinities in westerns (Dissertatie). Amsterdam: ASCA. Promotor(en) en Copromotor(en):Alphen E.J. van, Boheemen C. van. dissertatie
  • Verstraten P.W.J. (1999), "Screening Cowboys: Reading Masculinity in Westerns."Brief: Come to Your Senses!. In: ASCA Yearbook. Amsterdam: ASCA Press. 127-130. congresbijdrage

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.