Universiteit Leiden

nl en

Peter Verstraten

Universitair docent

Naam
Dr. P.W.J. Verstraten
Telefoon
+31 71 527 2248
E-mail
p.w.j.verstraten@hum.leidenuniv.nl

Peter Verstraten is universitair docent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.

Meer informatie over Peter Verstraten

Meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige pagina

Universitair docent

  • Faculteit der Geesteswetenschappen
  • Centre for the Arts in Society
  • Literatuurwetenschap

Werkadres

Arsenaal
Arsenaalstraat 1
2311 CT Leiden
Kamernummer B1.02

Contact

  • Verstraten P.W.J. (2019), Moonlight as a 'Mass Art' Film, Senses of Cinema (92).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2019), Gekmakende panden: van Hitchcocks Rebecca tot Polanski's Repulsion. In: Traversier T., Kesel M. De, Houppermans S. (red.) Wonen op drift: Psychoanalyse en architectuur. nr. 11 Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 131-144.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2019), Saaie idioot. In: Hoop: 100 wetenschappers, kunstenaars en ondernemers vertellen wat hun hoop geeft. nr. 5 Amsterdam: Maven Publishing B.V.. 278-280.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2019), (On)blusbaar schuldgevoel: van The Deer Hunter tot Flandres, Impact Magazine (1): 14-17.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J., Fossati & G (2018), Between Nostalgia and Utopia: A Conversation on the Legibility of Film Archives. In: Hesselberth P., Houwen J., Peeren E., Vos R. de (red.) Legibility in the Age of Signs and Machines. Thamyris/Intersecting: Place, Sex and Race nr. 33 Leiden / Boston: Brill / Rodopi. 199-211.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Innemende advocaten. In: Jong J. de, Marion O. van, Rademaker A. (red.) Vertrouw mij! Manipulaties van imago. Amsterdam: Amsterdam University Press. 185-190.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Een wak in het ijs: Seizoen 1 van de televisie Fargo. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. (red.) Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 63-81.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Inleiding. In: Verstraten P.W.J., Houppermans, J.M.M. (red.) Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-17.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2018), Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series nr. 9. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2018), The Freedom to Make Racial Jokes: Satires on Nationalism and Multicultural Comedies in Dutch Cinema. In: Harvey J. (red.) Nationalism in Contemporary Western European Cinema. Cham (Schwitzerland): Palgrave Macmillan. 125-143.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2018), Valeska Grisebach's Western: an Unacknowledged Remake of Run of the Arrow (Samuel Fuller, 1957), Senses of Cinema (87).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), Le Fidèle as a Postmodern Love Romance: The Flemish Crime Dramas of Michael R. Roskam, Senses of Cinema (86).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), Recensie: Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, Boekman. Tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid 114: 62-63.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), "Mijn eigen Citizen Kane," Frans Weisz in de jaren zestig, : 6-7.bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2018), Odd Men In: Intouchables. In: Schulte Nordholt A., Smith P.J. (red.) Jeux de Mots - enjeux littéraires, de Francois Rabelais à Richard Millett: essais en hommage à Sjef Houppermans. Leiden and Boston: Brill. 269-280.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2017), Poëtisch filmsprookje, Tijdschrift voor Psychoanalyse 23(4).bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), "Disposable Architecture": Herman Rosse's Art Direction. In: Christien Uringa, Lauren Voges (red.) Herman Rosse, Design / Art / Love / Architecture / Film / Theatre / History.. 56 - 58.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2017), 'My Very Own Citizen Kane', Inspired by Godard and Fellini: Frans Weisz's Adaptation of Remco Campert's Het gangstermeisje, Journal of Dutch Literature 8(1): 60-74.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Fortunate Sinners: Martin Koolhoven's Brimstone as an 'Edam' Western, Senses of Cinema (83).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Projecties: Over narcisten en moederskindjes, Tijdschrift voor Psychoanalyse 23(2): 142-143.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Psychoanalyse in de film, Tijdschrift voor Psychotherapie 43(1): 76-78.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2017), Accelerated Gestures: Play Time in Agnès Varda's Cléo de 5 à 7. In: Hesselberth P., Poulaki M. (red.) Compact Cinematics: The Moving Image in the Age of Bit-sized Media. New York, London: Bloomsbury Academic. 36-44.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2017), Forrest Dump. In: Geels M., Van Opijnen T. (red.) Waar verzet jij je tegen? 101 Wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven antwoord. Amsterdam: Maven Publishing. 282-284.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2016), A French Connection: Paul Verhoeven's Elle in Tandem with Jean Renoir's The Rules of the Game, Senses of Cinema (81).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2016), 'Recensie' Bespreking van: Giovanna Fossati en Annie van den Oever (2016) Exposing the film apparatus: the film archive as a research laboratory, Framing Film, Boekman 109: 58-59.boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2016), Inleiding. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. (red.) Oedipus heerst!?. nr. 7 Apeldoorn-Antwerpen: Garant. 7-11.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2016), Oedipus heerst!? nr. 7. Apeldoorn-Antwerpen: Garant.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2016), Oidipous, Oedipus, Edipo: Productieve bewerkingen door Mulisch, Claus, Pasolini. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. (red.) Oedipus heerst!?. nr. 7 Apeldoorn-Antwerpen: Garant. 109-126.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2016), Theatrical Films and Cinematic Novels: De dans van de reiger and L'Année dernière à Marienbad, Image [&] Narrative 17(2): 61-73.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J (2016), De 'slechte' psychoanalyticus Bespreking van: Huskinson L., Waddell T. (eds.) (2014) Eavesdropping - The psychotherapist in film and television, 22(1): 59-60.boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2016), Humour and Irony in Dutch Post-war Fiction Film. Amsterdam: Amsterdam University Press.boek
  • Verstraten P.W.J. (2015), Huilen om The Dirty Dozen. In: Jong J. de, Pieper C., Rademaker A. (red.). Amsterdam: Amsterdam University Press. 203-208.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2015), IJskoude douche. In: Geels M., Opijnen T. van (red.) Dit is het mooiste ooit: 99 wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven antwoord op 1 vraag van Viktor&Rolf. nr. 3 Amsterdam: Maven Publishing B.V.. 126-128.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2015), De beste spion is (een) Nemo: Spionagethrillers van Fritz Lang en Alfred Hitchcock, Leidschrift. Historisch Tijdschrift 30(3): 99-111.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2015), De logica van een schuifdeurtje: Respons bij Willem Elias. In: Kinet M., Vuylsteke Vanfleteren K., Houppermans S. (red.) Als het lichaam spreekt. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 171-175.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2015), Het lichaam in psychoanalytische filmtheorie. Bespreking van Agnieszka Piotrowska, ed. Embodied Encounters., 21(3): 238-240.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2015), Middlebrow Modernism in Film (Theory): Visconti's Senso (1954) vis-à-vis Diamant-Berger's La madone des sleepings (1955), revue relief 9(1): 89-101.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2014), Exclusieve cinema, voor iedereen. In: Geels M., Opijnen T. van (red.) Dit wil je weten: Wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven adviezen voor het dagelijks leven. Nederland in Ideeën nr. 2 Amsterdam: Maven Publishing. 243-245.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2014), Geraakt door Gods stralen: Over psychose en cinema. In: Houppermans S., De Kroon J., Verstraten P. (red.) Psychose en de kunsten. nr. 5 Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 161-178.boekdeel
  • Houppermans S., De Kroon J. & Verstraten P.W.J. (red.) (2014), Psychose en de kunsten nr. 5. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.boekredactie
  • Houppermans S., De Kroon J. & Verstraten P.W.J. (2014), Ter inleiding. In: Houppermans S., De Kroon J., Verstraten P.W.J. (red.) Psychose en de kunsten. nr. 5 Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-13.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2014), Ethiek in documentairefilms Bespreking van: Agnieszka Piotrowska (2014) Psychoanalysis and ethics in documentairy film, Tijdschrift voor Psychoanalyse 20(3): 233-235.boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2014), Jungiaanse filmanalyses Bespreking van: Christopher Hauke (2014) Visible Minds: Movies, Modernity and the Unconscious, Tijdschrift voor Psychoanalyse 20(3): 228-230.boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2014), 'Europe in the Mist': The Imaginary of European History in Lars von Trier's Europa and in Dancer in the Dark.. In: Weigelin-Schwiedrzik S. (red.) Broken Narratives: Post-Cold War History and Identity in Europe and East Asia. Leiden / Boston: Brill. 21-37.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2014), De geslaagde (vertel)strategie van Nymph()maniac, Rekto verso, tijdschrift voor cultuur en kritiek 60.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2014), Middle-of-the-road Absurdism: The Cinema of Dutch Director Alex van Warmerdam, Senses of Cinema 70(March).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2013), The Irony of Irony: On Paul Verhoeven's Adaptation of Gerard Reve's De vierde man [The Fourth Man], Journal of Dutch Literature 04(02): 27-42.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2013), A Spatial Obsession: The Man Who Fell to Earth as Countercultural Science Fiction. In: Van Parys T, Hunter I.Q (red.) Science Fiction across Media: Adaptation/Novelization. Canterbury: Gylphi Limited. 67-80.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2013), A modernist 'attempt at cinema': The 'impurity' of Pierrot le Fou. In: Baetens J, Houppermans, J.M.M, Boele O, Liebregts P (red.) Modernism Today. nr. 72 Amsterdam: Rodopi. 219-235.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2013), Cinefilie in Cinema Egzotik, Tijdschrift voor Psychoanalyse 19(2): 124-125.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2013), De schaamte (niet) voorbij: Het voorwaardelijke genot van hard-core art cinema. In: Kinet Mark, De Kesel Marc & Houppermans Sjef (red.) For Your Pleasure? Psychoanalyse over esthetisch genot. nr. 4 Antwerpen / Apeldoorn: Garant. 123-141.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2013), Middle-of-the-road absurdisme. In: Geels M., Opijnen T. van (red.) Nederland in ideeën: 101 denkers over inzichten en innovaties die ons land verander(d)en. Amsterdam: Maven Publishing. 58-61.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), A New Alphabet for the Cinema: The Tragic Irony of Napoléon (Abel Gance, 1927), Relief revue électronique de littérature française 6(1): 48-65.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2012), A Cinema of Modernist Poetic Prose: On Antonioni and Malick, Image [&] Narrative 13(2): 117-132.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2012), Mesmerized by mysticism: The Transcendental Style of Bruno Dumont's Hadewijch, Journal of Dutch Literature 2(2): 27-45.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2012), Cinema as a Digest of Literature: A Cure for Adaptation Fever. In: Brillenburg Wurth K. (red.) Between Page and Screen: Remaking Literature Through Cinema and Cyberspace. New York: Fordham University Press. 173-183.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), De droomachtige kwaliteit van cinema. Over Andrey Tarkovsky en Apichatpong Weerasethakul. In: Houppermans J.M.M., Kinet M., De Kesel M. (red.) De bedrieger bedrogen: Dromen in psychoanalyse en cultuur. Leuven: Garant. 147-167.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), Foreword. In: Oosterhout R. van, Rossem M. van, Verstraten P. (red.) Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. 21-29.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), From Gance to Reygadas: On the History of Style in Art Cinema. In: Oosterhout R. van, Rossem M. van, Verstraten P. (red.) Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. 30-62.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2012), 'Never Mind the Words': The Artist door de ogen van Chaplin, Frontiers in Synaptic Neuroscience (september): 675-683.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J., Oosterhout R. van & Rossem M. van (red.) (2012), Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2011), Hip consumentisme: film tussen kunst en commercie, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek .artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), Anatomy of Film Bespreking van: Phillips W.H.|Corrigan T., White P.|Dick B.F. (2009|2009|2010) Film: An Introduction|The Film Experience: An Introduction|Anatomy of Film, Historical Journal of Film, Radio and Television 31: 311-314.boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2011), Het ambachtelijke effect van Super 16 mm: Black Swan, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 47: 10.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), Interpassief internetten. In respons op Mark Kinet. In: Kinet Mark, Kesel Marc De, Houppermans Sjef (red.) Het nieuwe onbehagen in de cultuur. Antwerpen: Garant. 71-76.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2011), Meer onkruid in de Nederlandse cinema!, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek .artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), Plafond aan het genot. Verslag van 'Het nieuwe onbehagen in de cultuur [Gent, 27 november 2010], Tijdschrift voor Psychoanalyse (1): 51-53.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2011), 'Play It Again ...': De waarde van remakes. In: Houppermans S., Jacobs J., Kruk R (red.) Déjà Vu: Herhaling in culturen wereldwijd. Leiden: Leiden University Press. 205-223.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2010), Between Attraction and Narration: Early Film Adaptations of Fairy Tales, Relief revue électronique de littérature française 4(2): 237-251.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2010), Fly Me to the Moon: De status van science fiction anno 2010, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 44: 12.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2010), Introductie bij ´Spreken, schrijven ... zwijgen´. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Spreken, zwijgen ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 9-19.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2010), Liefde in de vorm van een onorthodox taalspel: Rachels rokje van Charlotte Mutsaers. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Spreken, zwijgen, ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 63-74.boekdeel
  • Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc De (red.) (2010), Spreken, zwijgen, ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2010), The Wolfman loopt verloren rond in oogstrelende beelden, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek .
  • Verstraten P.W.J. (2010), Van modernistische vervreemding naar postmoderne bevreemding. Ingmar Bergmans Persona versus David Lynch´ Mulholland Drive. In: Jan Baetens, Sjef Houppermans, Arthur Langeveld en Peter Liebregts (red.). (red.) De erfenis van het Modernisme: Modernisme(n) in de Europese Letterkunde - deel 4.: Rozenberg Publishers. 273-287.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2010), Westerlingen zijn de pineut in rampenfilm 2012, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek (http://www.rektoverso.be/content/view/1093/42/).bijdrage in dag-/weekblad of tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Between Attraction and Story: Rethinking Narrativity in Cinema. In: Sommer R., Heinen, S. (red.) Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. Berlin, New York: Walter de Gruyter. 154-169.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2009), 'De fantasie is de beste schuilplaats': Arthur Japin binnen en buiten de psychoanalyse. In: Houppermans J.M.M., Kesel M. de, Verstraten P.W.J. (red.) Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 69-83.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2009), Een meisje, een telefoon en een brok engagement: Oogverblindend, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek (38): 22-23.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Een stijlvaste pastiche: Three Monkeys, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 36: 22-23.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Film Narratology. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press.boek
  • Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc De (red.) (2009), Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2009), Introductie: Psychoanalyse en autobiografisch schrijven. In: Verstraten P.W.J, Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 7-16.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2009), Ongebreidelde beeldvorming: Zwartboek versus Jezus van Nazaret, Parmentier 18(4): 17-23.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2009), Van jeugdsentiment tot camp: Ja zuster, nee zuster, Spiegel der Letteren 51(3): 387-402.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Boekbespreking Bespreking van: Biltereyst D., Stalpaert C. (2007) Filmsporen. Opstellen over film, verleden en geheugen, Frontiers in Synaptic Neuroscience 5: 473-474.boekbespreking
  • Verstraten P.W.J. (2008), Een poging tot 'zuivere' filmkunst: Stellet Licht van Carlos Reygadas, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 28: 20-21.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Fotoshots als het 'optisch onbewuste' in de cinema. In: Houppermans J.M.M., Kesel M. De, Verstraten P.W.J. (red.) Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 21-30.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2008), Hitchcock als architect, Frontiers in Synaptic Neuroscience 75(6): 555-559.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Introductie fotografie: Get the picture. In: Houppermans J.M.M., Kesel M. De, Verstraten P.W.J. (red.) Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 1-7.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2008), Kernthema's in de filmwetenschap. Amsterdam: Boom Academic.boek
  • Verstraten P.W.J. (2008), Kneedbare cinema: The Fall van Tarsem Singh, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 31: 24-25.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Onderweg naar morgen. Over hedendaagse apocalyptische cinema, Parmentier 4: 50-57.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Representation as a process: a film of the /cloud/. In: Jansen M.E.R.G.N., Broekhoven L.N.K. (red.) Mixtec Writing and Society / Escritura de Ñuu Dzaui. Amsterdam: KNAW Press. 45-55.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2008), Succes van een levende dode: The Dark Knight, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 32: 24-25.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2008), Tweede, herziende druk Handboek filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt.boek
  • Houppermans J.M.M., Kesel Marc De & Verstraten P.W.J. (red.) (2008), Van verbeelding gesproken - psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg.boekredactie
  • Houppermans J.M.M., Kesel Marc De & Verstraten P.W.J. (red.) (2008), Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2007), Films of arrested movements, HTV - News 69: 13.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2007), "I Can't Give You Anything But Love, Baby." Muziek als drager van verlangen in screwball comedy en melodrama. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press. 71-81.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2007), 'In the script it is written, and on the screen, it's pictures.' (Min)achting voor adaptaties, Frame. Tijdschrift voor Literatuurwetenschap : 23-37.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2007), Introductie. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M., Kesel M. de (red.) Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press. 1-7.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2007), James Bond als tamagotchi, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 22: 13-14.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2007), 'Stop ... making photographs of yourself': vrouwelijke identiteit in Not She van Ine Lamers, Parmentier 16(1&2): 37-45.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc De (red.) (2007), Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2007), "When you have an itch, scratch it." Over Rescue Dawn van Werner Herzog, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 26: 18-19.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), 'Crazy Little Thing Called Love': Jacques Lacan en de films van Frans Weisz. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 53-62.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2006), De poëzie van de cinema, de cinema van de poëzie, Parmentier 15(3): 163-173.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), Fatale flashbacks: Over Mystic River, A History of Violence en Caché, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 17(mei-juni): 22-23.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), Handboek filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt.boek
  • Verstraten P.W.J. (2006), 'Hoe meer een personage zich bewust is van zijn rol, hoe 'naakter' hij is': Interview met Frans Weisz. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 63-66.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2006), Hoe subversief is ironie? Over de films van Todd Solondz, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 19: 22-23.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2006), Introductie. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 1-10.congresbijdrage
  • Houppermans J.M.M., Kesel Marc De & Verstraten P.W.J. (red.) (2006), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press.boekredactie
  • Verstraten P.W.J. (2006), Vader een gezicht geven: Een bewerking van Sasha Vojkovic' lezing van new Hollywood cinema. In: Houppermans Sjef, Kesel Marc van, Verstraten Peter (red.) Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press. 73-79.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2005), Een modernistische 'poging tot cinema': de 'onzuiverheid' van Godards Pierrot le Fou. In: Baetens J., Houppermans S., Langeveld A., Liebregts P. (red.) Modernisme(n) in de Europese letterkunde: Een ander meervoud. Leuven: Peeters.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2005), Liefde in tijden van cynisme: Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Punch-drunk Love als postmoderne romances, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek juli: 32-39.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2005), Ouroboros ironicus: een 'remedie' tegen adaptatiekoorts, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek mrt-apr: 42-49.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2004), Celluloid echo's: cinema kruist postmodernisme. Nijmegen: Vantilt.boek
  • Verstraten P.W.J. (2004), "Mannelijkheid tussen ironie en naïeve omarming" (met reacties van Jan Teurlings). In: Metsenaere Machteld De, Celis Karen (red.) Weten mannen waarom? Mannelijkheid feministisch bekeken: Tweespraak Vrouwenstudies. Brussel: VUBPress. 71-95.boekdeel
  • Verstraten P.W.J. (2004), "Where have I come from? Where am I going? How long have I got?" Fotografie als fundament voor de (post)moderne cinema, Kunstlicht 25(1-2): 10-15.artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2003), Masculinity as a 'Gift': The Case of the Western. In: Höchtl Nina, Rossenberg Suzanne (red.) Trans/Gender. Rotterdam: Piet Zwart Institute. 37-43.congresbijdrage
  • Verstraten P.W.J. (2000), De gemiste ontmoeting tussen cowboy en indiaan: de wildheid van witte mannelijkheid, Tijdschrift voor Genderstudies .artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (2000), The (Dis)illusion of White Masquerade: Douglas Sirk's Imitation of Life, Thamyris: mythmaking from past to present 7(1).artikel in een tijdschrift
  • Verstraten P.W.J. (25 november 1999), Screening Cowboys: reading masculinities in westerns (Dissertatie). Amsterdam: ASCA. Promotor(en) en Copromotor(en):Alphen E.J. van, Boheemen C. van.dissertatie
  • Verstraten P.W.J. (1999), "Screening Cowboys: Reading Masculinity in Westerns."Brief: Come to Your Senses!. In: ASCA Yearbook. Amsterdam: ASCA Press. 127-130.congresbijdrage

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.