Boek

Dutch Post-war Fiction Film through a Lens of Psychoanalysis

Deze week verscheen 'Dutch Post-war Fiction Film through a Lens of Psychoanalysis' van Peter Verstraten bij Amsterdam University Press, het vervolg op Humour and Irony in Dutch Post-war Fiction Film uit 2016. Elk hoofdstuk in zijn 482 pagina's tellende nieuwe studie begint met een titel van Fons Rademakers die films maakte zoals De aanslag, Max Havelaar en Als twee druppels water.

Peter Verstraten
04 mei 2021

Geïnspireerd door het denken van met name de Sloveense cultuurfilosoof Slavoj Zizek analyseert Verstraten onder meer Karakter, Gluckauf en De vliegende Hollander over vaderfiguren; De Poolse bruid, De grot en Loos over verlangen; Soldaat van Oranje, Pastorale 43 en Spoorloos over de scheidslijn tussen gewone man, schoft en held; Joao en het mes, Onder ons en Van God los over passages à l'acte (oftewel buitensporige geweldsuitbarstingen); De schorpioen, Het zwijgen en Charlotte over historische trauma's; Kracht, Antonia en Verdwijnen over aphanisis; Mysteries, Flesh + Blood en Brimstone over neurose en perversie.