Peter Verstraten op NPO Radio 1 over Bobby Driscoll, de stem van Peter Pan

Werkende kinderen en de entertainmentindustrie: dat gaat niet altijd even goed samen. Filmwetenschapper Peter Verstraten sprak bij NPO Radio 1 over een kindster met wie het slecht is afgelopen: Bobby Driscoll.

Bobby had op zijn vijfde al zijn eerste succesvolle filmauditie en in de jaren daarna brak hij echt door. Zo kreeg hij op zijn 12e een speciale jeugd-Oscar en mochten hij het hoofdpersonage inspreken in de Disney-tekenfilm Peter Pan. Dit succes was helaas niet voor lang: hij werd op een gegeven moment aan de kant gezet door Howard Hughes, die in 1953 de distributeur van Peter Pan (RKO Pictures) overnam. In deze tijd werd hij ook veel gepest op school en begon hij te experimenteren met drugs, aangezien hij er volgens hemzelf ’ toen toch het geld voor had’. Hij raakte verslaafd en op een gegeven moment raakte het geld op, waardoor hij begon te stelen. Uiteindelijk belande hij hierdoor in de gevangenis. Met een veroordeling achter zijn naam was het lastig nog werk te krijgen en Bobby kwam aan de grond te zitten. In 1968 werd hij dood aangetroffen in zijn appartement door een paar spelende kinderen. Lange tijd kon zijn lichaam niet geïdentificeerd worden, waardoor hij op een afgelegen plek een anoniem graf kreeg. Een jaar later werd, dankzij inspanningen van zijn moeder, bekend dat het om Bobby ging en pas in 1972 werd officieel bekend gemaakt dat Bobby Driscoll was overleden.

Luister de hele uitzending met Peter Verstraten terug via de website van NPO Radio 1.