Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Studie- en werkcondities

Hoe zorg je thuis voor een goede werk- of studieplek?

Om onnodig contact te vermijden, geldt ook bij onze universiteit dat iedereen die werk heeft dat zich daarvoor leent, moet thuiswerken. Al het onderwijs wordt op afstand gegeven en studenten studeren thuis. Waar de een thuis beschikt over een volledig ingerichte studie- of werkplek, zit de ander nu geïmproviseerd aan de keukentafel. Dat roept vragen op over wat een goede werkplek precies inhoudt. Op deze pagina vind je informatie van onze arbo-specialisten.

De gouden regel om klachten te voorkomen bij het werken en zeker bij thuiswerken is: zorg voor afwisseling. Neem dus regelmatig pauzes, wissel het typen af met andere werkzaamheden (als bellen of vergaderen) en wissel van houding door de rugleuning van je bureaustoel in 'wiebelstand' te zetten of door regelmatig te gaan staan. De meeste studenten en werknemers zullen thuis geen zit-sta tafel hebben, maar wellicht is er wel een bar aan de keuken of een party-statafel beschikbaar.

Algemene tips bij thuiswerken

  • Werk bij voorkeur op een plek waar je rustig en geconcentreerd kunt zijn.
  • Plan pauzes in en zet daarvoor een alarm (bijvoorbeeld op je telefoon). Per dag is zes uur typen de max en dat weer in porties van max twee uur met na elk portie 15 minuten pauze; gebruik eventueel pauze software Workrave.
  • Zorg voor afwisseling in houding en werkzaamheden: voor bellen is ‘zitten achter’ een bureau geen noodzaak.
  • Zorg voor een goed klimaat, je krijgt eerder klachten als je het koud hebt.
  • Zorg voor goed licht en verlichting: zonlicht op je scherm (of erachter) zorgt voor een slechte leesbaarheid en hoofd- en nekpijn. Reflectie van een lamp op je scherm heeft hetzelfde effect.
  • Zorg dat je recht voor je beeldscherm zit (niet ingedraaid).

Richt je studie- of werkplek gezond en verantwoord in

 
Hoogte stoel en armleuningen

Bij de ideale stoelhoogte maken je onderbenen een hoek van 90 graden met je bovenbenen. Iets meer dan 90 graden is ook goed. Als je een stoel met verstelbare armleuningen hebt, is de ideale hoogte van deze zo dat onderarmen een hoek van 90 graden vormen met je bovenarmen zonder dat je je schouders optrekt. Trek je wel je schouders op, dan krijg je in no time last van de spieren tussen je nek en je schouders (en waarschijnlijk ook van je nek en/of bovenrug).

Hoogte tafel

Bij de ideale tafelhoogte maken je onderarmen een hoek van 90 graden met je bovenarmen zonder dat je je schouders optrekt.  Trek je wel je schouders op, dan krijg je in no time last van de spieren tussen je nek en je schouders (en waarschijnlijk ook van je nek en/of bovenrug). Als je een stoel met armleuningen hebt, stel je die eerst in (zie hierboven bij Hoogte stoel en armleuningen), je schuift de stoel aan en de ideale tafelhoogte is dan gelijk aan je armleuningen.

Geen verstelbare tafel?

Zorg dan dat je goed zit met je bovenlichaam: mensen krijgen doorgaans eerder rug-, schouder-, nek- en armklachten dan beenklachten. Als de tafel te hoog is kan dat betekenen dat je de stoel hoger moet zetten (of maken) en je voeten vervolgens op een (al dan niet geïmproviseerde) voetensteun zet.

 

Voor meer do’s en don’ts van beeldschermwerk en thuiswerken zie de volgende links:

  • Met deze test kunnen medewerkers en studenten zelf zien of hun werkplek goed is ingesteld en of ze verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van klachten.
  • Dit filmpje probeert de bewustwording rondom thuiswerken en RSI preventie te creëren.
  • Dit filmpje geeft een paar concrete oefeningen om RSI klachten te voorkomen. Je onderarmen en rug worden gestretched en versterkt. Simpele oefeningen die je elke dag kunt doen.
  • Voor een interview met Arbocoördinator Els Vijfvinkel en nog meer  tips en tricks over thuiswerken en thuis studeren zie dit nieuwsartikel.

Voor medewerkers

Als je aan het werk bent, is het belangrijk dat je stoel en bureau goed staan ingesteld. Zo voorkom je klachten aan nek en rug. Heb je vragen over je thuiswerkplek of heb je klachten? Neem dan contact op met de arbo- en milieucoördinator van je organisatieonderdeel/-gebouw. Je kunt hiervoor ook contact opnemen met de servicedesk.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.