Nieuws
-
Hoe behoud je oudere leraren voor het voortgezet onderwijs?15 september 2017Ontevreden oudere leraren stoppen regelmatig met lesgeven voordat zij de pensioenleeftijd hebben bereikt. In haar proefschrift pleit promovenda Ietje ...
-
Wat bepaalt de motivatie voor het beroep van leraar?01 september 2017De motivatie van studenten van lerarenopleidingen voor het beroep van leraar is afhankelijk van diverse factoren. Lerarenopleidingen kunnen de betrokk...
-
Universiteit Leiden ruim vertegenwoordigd bij finale Museumeducatie Prijs 201712 juli 2017Het project Verwonderpaspoort maakt kans op de Museumeducatie Prijs 2017 in de categorie ‘best lopende project’. De Universiteit Leiden is met 4 partn...
-
Onderzoekend leren: vanaf de basisschool29 juni 2017De Universiteit Leiden stimuleert Wetenschap & Technologie op basisscholen door kinderen te leren om zelf onderzoek te doen.
-
20 jaar Lorentz Center: ideeën ontwikkelen in een wetenschappelijke bubbel27 juni 2017Het twintigjarig bestaan van het Lorentz Center werd op 28 juni 2017 gevierd met de opening van een tentoonstelling in de Oude UB door de Leidse burge...
-
Denkgereedschap voor het moeras13 juni 2017Fred Janssen vraagt zich af hoe je leerlingen en studenten kunt leren om grip te krijgen op complexe ‘moerassituaties’. Hij vertelt erover ter gelegen...
-
Blended learning wordt niet effectief ingezet09 december 2016Forse ICT-investeringen om het onderwijs te vernieuwen, leveren bijzonder weinig op voor het studiesucces van studenten. Dit blijkt uit het proefschri...
-
Leraren weten wat ze nodig hebben om goed les te blijven geven23 juni 2016Veelal bedenken anderen wat leraren moeten leren. Hierbij lijkt de veronderstelling dat leraren dit zelf niet goed kunnen bepalen. Het tegendeel is wa...
-
Promotie: Componenten van groepsopdrachten in het hoger onderwijs13 juni 2016Miranda de Hei verdedigde op 5 juli haar proefschrift 'Collaborative learning in higher education: Design, implementation and evaluation of group lear...
-
Prijzenregen voor junior onderzoekers06 juni 2016Basisschoolleerlingen deden een eigen onderzoek, schreven een werkstuk en kwamen naar Leiden voor de afsluiting van het traject onderzoekend leren.
-
Verwonderpaspoort opent poorten04 april 2016Met heel Leiden als festivalterrein leidt een expeditie door de Hortus botanicus Leiden tot verwondering bij leerkrachten.
-
In de spotlights...01 februari 2016In deze rubriek zetten wij telkens een aantal gastlesdocenten en/of gastlessen in de spotlights. Dit keer is dat onze nieuwste gastlesdocent, dr. Mark...
-
Astronaut André Kuipers landt op de universiteit22 januari 2016André Kuipers neemt in zijn gastcollege op 22 januari scholieren en studenten mee op zijn ruimtereis. Zijn missie: leerlingen en studenten warm maken ...
-
Selectie voor lerarenopleidingen is effectiefst met mix van selectievariabelen01 april 2015Uit literatuuronderzoek blijkt: testen op meerdere variabelen verbetert selectie 'aan de poort'.