Universiteit Leiden ruim vertegenwoordigd bij finale Museumeducatie Prijs 2017

Het project Verwonderpaspoort maakt kans op de Museumeducatie Prijs 2017 in de categorie ‘best lopende project’. De Universiteit Leiden is met 4 partners vertegenwoordigd in dit project: de Hortus botanicus Leiden, het Junior Science Lab, de Sterrewacht Leiden en het Wetenschapsknooppunt Leiden.

Zelf maken.

Het Verwonderpaspoort helpt om basisschoolleerlingen te enthousiasmeren voor de wereld van Natuur, Wetenschap, Technologie en Duurzaamheid. Alle Leidse educatieve aanbieders op dit gebied werken samen in het project. In september zal de jury van de Museumeducatie Prijs 2017 een locatiebezoek afleggen om een indruk te krijgen hoe het project in praktijk werkt. In november wordt duidelijk of de partners van het Verwonderpaspoort de prijs van 40.000 euro ontvangen voor doorontwikkeling van het project.

Uitbreiding

zelf ervaren
Zelf ervaren.

Basisscholen in Leiden kunnen bij alle deelnemende partners van het Verwonderpaspoort activiteiten boeken; er is aanbod voor alle groepen. De activiteiten zijn ook beschikbaar voor scholen buiten Leiden, alleen momenteel nog zonder Verwonderpaspoort. Bij een eventuele toekenning van de Museumeducatie Prijs 2017 kan begonnen worden met een stapsgewijze uitbreiding van de regio waarin het Verwonderpaspoort wordt aangeboden.

Leren gaat door in de vakantie

Zelf onderzoeken.

Voor alle kinderen in Leiden die al een Verwonderpaspoort hebben ontvangen, is in de digitale Verwonderwereld een vakantie-eiland ingericht. Niemand minder dan Willem Wever-presentator Auke-Florian Hiemstra ontvangt de kinderen op zijn eigen inspirerende koraaleiland. Dit eiland is gebaseerd op het onderzoek dat Auke-Florian onlangs deed op Curaçao voor zijn studie Biologie aan de Universiteit Leiden. Er is voor de kinderen dan ook van alles te leren over koraal en over onderzoek doen.

Hoe werkt het Verwonderpaspoort?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of