Is een verbod op een politieke partij mogelijk?

Forum voor Democratie demonstreert telkens weer dat het geen morele ondergrens kent. Moet de rechter de democratie beschermen door partijen als Forum te verbieden? Verschillende ‘Leidse’ juristen spreken zich over deze kwestie uit in Dagblad Trouw.

Opnieuw klinkt de roep om een verbod. Onder anderen van Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. De ministers kunnen volgens hem met ‘een druk op de knop’ een verbod op politieke partijen dichterbij brengen. “Sinds 2022 is de wet om verenigingen te verbieden uitgebreid”, legt Voermans uit. “Het wetsartikel stelde voorheen dat een vereniging verboden kon worden ‘als het doel of de werkzaamheid in strijd is met de openbare orde’. Dat is lastig te bewijzen, want wanneer is er sprake van strijd met de openbare orde?

Lees het volledige artikel in Dagblad Trouw