Facultair jaar geopend in Hooglandse Kerk

Op 4 september 2019 is het facultair jaar geopend met een bijeenkomst in de Hooglandse Kerk in Leiden. Het openingscollege werd verzorgd door Jan Crijns, het Collegium Musicum leverde een muzikaal intermezzo en ook werden de JSVO-onderwijsprijzen uitgereikt.

De officiële opening van het facultair jaar werd verricht door decaan Joanne van der Leun. In haar toespraak benadrukte zij onder meer het belang van de samenwerking met de locaties van onze faculteit in Den Haag.

Daarna verzorgde prof.dr. Jan Crijns, hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht, het openingscollege Zwijg en gij zult boeten. Daarin stond het zwijgrecht centraal. 'Verdachten mogen dan wel het zwijgrecht hebben, dat neemt niet weg dat politie en justitie graag zien dat ze wél verklaren en liefst ook nog naar waarheid', vertelde Crijns, die in zijn college inging op onder meer de achterliggende gedachte, de reikwijdte en de omzeiling van het zwijgrecht. Lees hier het hele openingscollege (pdf).

Na het muzikaal intermezzo, verzorgd door de Leidse studentenvereniging Collegium Musicum, werden de JSVO-onderwijsprijzen uitgereikt. Deze onderscheidingen worden jaarlijks toegekend aan de beste hoorcollegedocent en de beste werkgroedocent.

Hoogleraar Sociaal Recht Barend Barentsen werd dit jaar verkozen tot beste hoorcollegedocent. Volgens zijn studenten is hij een 'absolute cultheld' en zijn zijn colleges boeiend, humoristisch en toegankelijk.

De onderscheiding voor beste werkgroepdocent was voor Erwin Dijkstra van het Instituut voor Metajuridica. 'Elke docent is zo goed als zijn studenten. Goede vragen van studenten maken mij scherper', zei hij nadat hij de prijs in ontvangst had genomen.

Ter afsluiting werden de propedeusebullen uitgereikt en de cum laude geslaagden bekendgemaakt. Het Legatum Böckelmanianum, de beurs voor de student met de beste propedeuseresultaten, ging dit jaar naar Niels de Groot. Hij behaalde zijn propedeuse summa cum laude, wat betekent dat het gemiddelde cijfer hoger is dan een 9,0.

De beurs is genoemd naar Johann Friedrich Böckelmann (1632–1681), een Duitse jurist die in Leiden les heeft gegeven. Na zijn overlijden liet hij een vermogen na aan de faculteit, waarvan nu nog steeds vruchten worden geplukt.

Foto's: Monique Shaw