JSVO-onderwijsprijzen voor Barend Barentsen en Erwin Dijkstra

Tijdens de opening van het facultair jaar op 4 september 2019 werden de winnaars van de JSVO-onderwijsprijzen bekendgemaakt.

Ieder jaar worden er twee JSVO-onderwijsprijzen uitgereikt: een voor de beste hoorcollegedocent en een voor de beste werkgroepdocent.

'Absolute cultheld'

De prijs voor de beste hoorcollegedocent gaat dit jaar naar hoogleraar Sociaal Recht Barend Barentsen. Hij ontving van de studenten veel lof over zijn wijze van doceren. Boeiend, humoristisch, wervelend enthousiast en toegankelijk.

De studenten noemen hem spraakmakend in de wijze waarop hij onderwijs geeft en ook visie heeft over de toekomst van het juridische onderwijs. 'Een absolute cultheld', die in staat is het totaalpakket aan te bieden.

Ook buiten de collegebanken zet Barentsen zich in voor studenten. Zo ging hij met Studievereniging Sine Labore Nihil (SLN) mee op studiereis naar Lissabon.

Barend Barentsen ontving de prijs uit handen van assessor Jantine Rozenboom

'Zo goed als de studenten'

Erwin Dijkstra werd verkozen tot beste werkgroepdocent. Dijkstra toonde zich blij en vereerd met zijn onderscheiding. 'Elke docent is zo goed als zijn studenten. Goede vragen van studenten maken mij scherper', zei hij nadat hij de prijs in ontvangst had genomen.

Als docent en onderzoeker aan het Instituut voor Metajuridica geeft Dijkstra werkgroepen voor diverse vakken van de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid, begeleidt hij (master)scripties als tweede lezer en fungeert hij als rechter bij Moot Court.

Erwin Dijkstra won de JSVO-onderwijsprijs voor beste werkgroepdocent

In beide categorieën waren vijf docenten genomineerd. Deze genomineerden waren voorgedragen door de jury van de JSVO-onderwijsprijzen. Deze jury bestaat uit bestuursleden van de studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur. Na een gesprek met de genomineerden koos de jury de winnaars.