Meer aandacht nodig voor pre-Islamitisch erfgoed

Oorlog en terrorisme overschaduwen de aandacht voor het pre-Islamitisch erfgoed van het Arabisch schiereiland. Het nieuwe Leiden Centre for the Study of Ancient Arabia wil een breed publiek bewust maken van de antieke geschiedenis in deze regio.

Onderzoek in stroomversnelling

Sabese inscriptie, 7e eeuw v.Chr. Foto: Wikimedia

In de afgelopen decennia zijn er veel archeologische schatten en inscripties ontdekt op het Arabisch schiereiland. Dit bracht het onderzoek naar de antieke talen en culturen in deze regio in een stroomversnelling. Maar veel ontdekkingen zijn niet voldoende onder de aandacht gebracht, meent een groep Leidse arabisten.

Media focussen op conflicten

Het Arabisch schiereiland omvat Saoedi-Arabië, Jemen, Oman, Qatar, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten. Aan de noordrand liggen Jordanië en Irak die een deel van het schiereiland bezitten. Foto: Wikimedia

Dat komt enerzijds door de focus van media op conflicten in de regio, maar ook omdat wetenschappers zelf te bescheiden waren, zo stellen de oprichters. Het nieuw opgerichte Leiden Centre for the Study of Ancient Arabia moet het onderzoek naar het pre-Islamitisch erfgoed (de periode tot de 7 e eeuw na Chr.) bevorderen en de nieuwe kennis verspreiden onder een breed publiek.

Aandacht is essentieel om erfgoed door te geven

Juist vanwege de vele conflicten in de regio is een brede waardering van Arabische antiquiteiten essentieel om dit erfgoed door te geven aan toekomstige generaties, stelt Ahmad Al-Jallad, de directeur van het onderzoekscentrum. Door middel van een blog met populariserende artikelen en lezingen wil hij een breed publiek bereiken.

De lancering van het Leiden Centre for the Study of Ancient Arabia in het Rijksmuseum van Oudheden.

Ongepubliceerde bronnen ontsluiten

Daarnaast zal het centrum tot dusver ontoegankelijk onderzoeksmateriaal beschikbaar stellen zodat meer wetenschappers onderzoek kunnen doen. Zo bevat de bibliotheek bijzondere foto’s en ongepubliceerde geschriften van de taalkundige Bram Drewes en arabist Jacques Rijckmans. Het centrum wil de collectie digitaliseren om deze bronnen beter te ontsluiten.

(24 maart 2015 - LvP)

Op 17 maart 2015 lanceerden Leidse arabisten de oprichting van het Leiden Centre for the Study of Ancient Arabia (LeiCenSAA) in het Rijksmuseum van Oudheden. De bijeenkomst werd onder andere bijgewoond door ambassadeurs van diverse Arabische landen, waaronder Algerije, Egypte, Irak, Marokko, Saoedi Arabië en Soedan. Daarnaast waren er diverse gerenommeerde hoogleraren Nabije Oosten-studies van buitenlandse universiteiten, zoals prof. Alessandra Avanzini (Pisa) en prof. Daniel Varisco (University of Qatar).