
Roeland van der Rijst
Hoogleraar Onderwijswetenschappen / Directeur onderzoek / hoofd afdeling onderzoek
- Naam
- Prof.dr. R.M. van der Rijst
- Telefoon
- +31 71 527 6496
- rrijst@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-6749-8283
Roeland van der Rijst is als hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden.
Roeland van der Rijst is als hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden. Hij heeft diverse rollen waaronder onderwijsonderzoeker, adviseur, trainer en leidinggevende. Na als natuurkundedocent gewerkt te hebben in het voortgezet tweetalig onderwijs in Zuid-Afrika en Nederland, begon hij zijn carrière in het hoger onderwijs. In 2009 ontving hij zijn PhD voor zijn werk over de verwevenheid van onderzoek en onderwijs. Verder is hij bestuurslid van de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR), fellow van de nationale onderzoeksschool ICO en lid van de redactie van de tijdschriften International Journal of Academic Development, Teaching in Higher Education en het nationaal onderwijswetenschappelijke tijdschriften Pedagogische Studiën.
Onderzoek
Roelands onderzoeksactiviteiten richten zich op leren en doceren in het hoger onderwijs. De nadruk ligt daarbij op de didactiek, pedagogiek en instructievormen, het stimuleren van het leren van studenten en het leren van docenten. Veel van zijn projecten zijn gerelateerd aan ‘onderzoeksgebaseerd onderwijs’. Hij begeleidt diverse promovendi uit verschillende nationale en internationale hoger onderwijscontexten.
Onderwijs
Roeland is fellow van de Leiden Teachers’ Academy, lerarenopleider en is BKO en SKO gecertificeerd docent universitair onderwijs. En verder verzorgt hij diverse keynotes op internationale conferenties en draagt bij aan de continue professionele ontwikkeling van docenten aan diverse hoger onderwijsinstellingen internationaal.
Hoogleraar Onderwijswetenschappen / Directeur onderzoek / hoofd afdeling onderzoek
- ICLON
- Hoger Onderwijs
- Onderwijsbeleidsonderzoek
- Kusters M.C.J., Rijst R.M. van der, Vetten A.J. de & Admiraal W.F. (2023), University lecturers as change agents: how do they perceive their professional agency?, Teaching and Teacher Education 127: 104097.
- van der Rijst R.M. (1 december 2021), Research Based Education and designing your online teaching [keynote and workshop] (Lezing). Darmstadt, Germany.
- Vulperhorst J.P., Rijst R.M. van der, Holmegaard H.T. & Akkerman S.F. (2021), Unravelling why students do or do not stay committed to a programme when making a higher education choice, Journal of Further & Higher Education : 1-16 (1986686).
- Keijzer R., Rijst R.M. van der, Schooten E. van & Admiraal W.F. (2021), Individual differences among at-risk students changing the relationship between resilience and vocational identity, International Journal of Educational Research 110: 1-13 (101893).
- Ottenhoff M.W., Hoeven I. van der, Gesundheit N., Rijst R.M. van der & Kramer A.W.M. (2021), Medical educators’ beliefs about teaching, learning, and knowledge: development of a new framework, BMC Medical Education 21: 1-13 (176).
- van der Rijst R.M. (1 maart 2021), Academische identiteit en de hybridisering van rollen en taken [keynote] (Lezing). Paramaribo, Suriname: Anton de Kom University Conference on Higher Education.
- Vereijken M.W.C. & Rijst R.M. van der (2021), Subject matter pedagogy in university teaching: how lecturers use relations between theory and practice, Teaching in Higher Education : 1-14.
- Geertsema J. & Rijst R.M. van der (2021), Access and success: rethinking and widening the impact of academic development, International Journal for Academic Development 26(1): 1-6.
- Keijzer R., Rijst R.M. van der, Schooten E. van & Admiraal W.F. (2021), Towards emotional responsive mentoring of at-risk students in last-resort programs, Empirical Research in Vocational Education and Training 13: 22.
- van der Rijst R.M. (2021), Redactielid International Journal for Academic Development.
- van der Rijst R.M. (2021), Redactielid Pedagogische Studien.
- van der Rijst R.M. (2021), Redactielid Teaching in Higher Education.
- van der Rijst R.M. (9 juni 2020), Het belang van culturele competenties voor inclusief taalonderwijs (rubriek: Uitgelezen). Teaching and Teacher Learning. Leiden: ICLON, Universiteit Leiden. [blog].
- van der Rijst R.M. (1 mei 2020), Effectieve feedback processen in hoger onderwijs (rubriek: Uitgelezen). Teaching and Teacher Learning. Leiden: ICLON, Universiteit Leiden. [blog].
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Dekker F.W. & Driel J.H. van (2020), Authentic research practices throughout the curriculum in medical education: Student beliefs and perceptions, Innovations in Education and Teaching International 57(5): 532-542.
- Rumiantsev T. W., Admiraal W. & Rijst R. van der (2020), Conservatoire leaders’ observations and perceptions on curriculum reform, British Journal of Music Education 37(1): 29-41.
- Vulperhorst J. P., van der Rijst R. M. & Akkerman S. F. (2020), Dynamics in higher education choice: Weighing one's multiple interests in light of available programmes, Higher Education 79: 1001-1021.
- Rijst R. M. van der (2020), Een bibliometrische analyse van onderwijs- en opvoedkundig onderzoek verschenen in Pedagogische Studiën van 2009-2019, Pedagogische Studiën 97(6): 368-377.
- Lamers-Reeuwijk A. M., Admiraal W. & Rijst R. van der (2020), Expatriate academics and transnational teaching: the need for quality assurance and quality enhancement to go hand in hand, Higher Education Research & Development 39(4): 733-747.
- Slot E., Vulperhorst J. P., Bronkhorst L., Rijst R. M. van der, Wubbels T. & Akkerman S. F. (2020), Mechanisms of interest sustainment, Learning, Culture and Social Interaction 24: .
- Keijzer R., Admiraal W., Rijst R. van der & Schooten E. van (2020), Vocational identity of at-risk emerging adults and its relationship with individual characteristics, International Journal for Educational and Vocational Guidance 20(2): 375-410.
- Ottenhoff-de Jonge M.W., Rijst R.M. van der, Gesundheit N., Staveren L.N. van, Assendelft W.J.J., Dekker F.W., Scherpbier A.J.J.A. & Kramer A.W.M. (2019), From critic to inspirer: four profiles reveal the belief system and commitment to educational mission of medical academics, BMC Medical Education 19: 268.
- Blankenstein F.M. van, Trutescu G., Rijst R.M. van der & Saab N. (2019), Immediate and delayed effects of a modelling example on the application of principles of good feedback practice: A quasi-experimental study, Instructional Science 47(3): 299-318.
- Hu Y., Rijst R.M. van der, Veen K. van & Verloop N. (2019), Integrating research into language teaching: Beliefs and perceptions of university teachers, Innovations in Education and Teaching International 56(5): 594-604.
- Verberg C., Post L., Rijst R. van der & Admiraal W. (2019), Naar zelfstandig onderzoek van leerlingen in het voortgezet onderwijs voortgezet onderwijs. Eindrapport NRO-405-15-552.
- Rijst R.M. van der, Verberg C.P.M., Post L. & Admiraal W.F. (2019), Profielwerkstuk? Fluitje van een cent, Didactief 49(1): 22-23.
- Rijst R.M. van der, Baggen Y. & Sjoer E. (2019), University teachers’ learning paths during educational innovation in education, International Journal of Academic Development 24(1): 7-20.
- Blankenstein F.M. van, Saab N., Rijst R.M. van der, Danel M.S., Bakker-Van den Berg A.S. & Broek P.W. van den (2019), How do self-efficacy beliefs for academic writing and collaboration and intrinsic motivation for academic writing and research develop during an undergraduate research project?, Educational Studies 45(2): 209-225.
- Winkel M.A. van, Rijst R.M. van der, Poell R. & Driel J.H. van (2018), Identities of research-active academics in new universities: Towards a complete academic profession cross-cutting different worlds of practice, Journal of Further and Higher Education 42(4): 539-555.
- Bastings M., Boon T., Jong R. de, Mulder J., Rens I., Resseler R., Rijst R.M. van der & Vooren A. van de (2018), Institutional Change: Voices, Identities, Power, and Outcomes. Educational Developers wisselen ervaringen uit in de Verenigde Staten. Conferentieverslag van de tweejaarlijkse bijeenkomst van het International Consortium for Educational Development, Onderzoek van Onderwijs 47(3): 17-21.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2018), Student learning outcomes, perceptions and beliefs in the context of strengthening research integration into the first year of medical school, Advances in Health Sciences Education 23(2): 371–385.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2018), Novice supervisors’ practices and dilemmatic space in supervision of student research projects, Teaching in Higher Education 23(4): 522-542.
- Rijst R.M. van der, Vereijken M.W.C., Driel J.H. van & Dekker F.W. (2017), Student learning outcomes, perceptions and beliefs in the context of strengthening research integration into the first year of medical education, Advances in Health Sciences Education 23(2): 371-385.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (29 juni 2017), Practice makes perfect: Novice supervisors practices and dilemmatic space in supervising research projects. Australia. [lezing].
- Blankenstein F.M. van, Saab N. & Rijst R.M. van der (2017), Effect of undergraduate research on motivation and self-efficacy beliefs about research. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Tampere. [lezing].
- Blankenstein F.M. van, Danel M.S., Saab N. & Rijst R.M. van der (2017), Hoe ontwikkelen self-efficacy voor samenwerken en academisch schrijven en motivatie voor onderzoek doen en academisch schrijven zich tijdens een bachelor-onderzoeksproject?. Onderwijs Research Dagen 2017. Antwerpen. [lezing].
- Rijst R.M. van der (2017), The transformative nature of research-based education: a thematic overview of the literature. In: Bastiaens E., Tilburg J. van & Merriënboer J. van (red.), Research-Based Learning: Case Studies from Maastricht University nr. 15: Springer International Publishing. 3-22.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Beaufort A.J. de, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2018), Fostering first-year student learning through research integration into teaching: Student perceptions, beliefs about the value of research and student achievement, Innovations in Education and Teaching International 55(4): 425-432.
- Visser-Wijnveen G.J., Rijst R.M. van der & Van Driel J.H. (2016), A questionnaire to capture students’ perceptions of research integration in their courses, Higher Education 71: 473-488.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2016), Bevorderen van integratie van onderzoek en onderwijs voor het leren van studenten in het medisch onderwijs: een curriculumperspectief. Onderwijs Research Dagen 2016 25 mei 2016 - 27 mei 2016.
- Huizing J. & Rijst R.M. van der (2016), Excellentieportfolio's beoordeeld: Waarop baseren examinatoren in het hoger beroepsonderwijs hun oordelen?, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 34(1): 22-36.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2016), Fostering research-teaching integration within institutes: first-year students’ perceptions, beliefs about research in learning and achievement in the context of curriculum change. International Conference on Higher Education: EARLI SIG 4 13 juli 2016 - 15 juli 2016.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2016), Novice supervisors’ research supervision pedagogies and dilemmas in undergraduate research projects. Society for Research in Higher Education Annual Conference 7 december 2016 - 9 december 2016.
- Hu Y., Rijst R.M. van der, Veen K. van & Verloop N. (2016), The purposes and processes of master's thesis supervision: a comparison of Chinese and Dutch supervisors, Higher Education Research & Development 35(5): 910–924.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (2016), Vroeg op weg naar succes? Het effect van een sterkere onderzoek integratie in de bachelor op studieprestaties in het eerste jaar geneeskunde. Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs 17 november 2016 - 18 november 2016.
- Visser-Wijnveen G.J., Rijst R.M. van der & Driel J.H. van (2015), A questionnaire to capture students’ perceptions of research integration in their courses, Higher Education : .
- Frencken H.M.J., Rijst R.M. van der & Platteel T.L. (2015), A Critical Evaluation of an International Professional Development Trajectory: Changing Beliefs and Practices of Kazakh Academics. European Conference on Educational Research (ECER).
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Van Driel J.H. & Dekker F.W. (2015), By all means: Unraveling undergraduate research supervision strategies using stimulated recall. Society for Research into Higher Education 9 december 2015 - 11 december 2015.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Van Driel J.H. & Dekker F.W. (2015), Conceptions of teaching & feedback in undergraduate research supervision. Society for Research into Higher Education, Newport. 9 december 2015 - 11 december 2015. [conferentie poster].
- Rijst R.M. van der, Snoek M. & Driel J.H. van (2015), Geschikt voor het vak?, Didactief 45(8): 50-51.
- Rijst R.M. van der, Snoek M. & Van Driel J.H. (2015), Selecteren op geschiktheid voor het leraarsberoep: is het wenselijk om te selecteren aan de poort?, Tijdschrift voor Lerarenopleiders 36(1): 17-28.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der & Van Driel J.H. (2015), Strategieën en overwegingen van begeleiders van onderzoeksstages. Onderwijs Research Dagen 2015 17 juni 2015 - 19 juni 2015.
- Snoek M., Rijst R.M. van der, Verseveld M. van, Tigelaar E.H. & Van Driel J.H. (2015), Studeren als recht of voorrecht: wie is er gebaat bij selectie aan de poort?, TH en MA 22(2): 61-63.
- Hu Y., Rijst R.M. van der, Veen K. van & Verloop N. (2015), The role of research in teaching: A comparison of teachers from research universities and those from universities of applied sciences, Higher Education Policy 28: 535-554.
- Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Van Driel J.H. & Dekker F.W. (2015), Towards a research pedagogy: supervisors’ knowledge of interventions in student research supervision. JURE 2015 Programme Book. [working paper].
- Rijst R.M. van der, Veen K. van & Verloop N. (2014), ‘And never the two shall meet’? Comparing Chinese and Dutch university teachers about the role of research in teaching, Higher Education : .
- Rijst R.M. van der, Visser-Wijnveen G.J., Verloop N. & Van Driel J.H. (2014), Development of a tool to evaluate lecturers’ verbal repertoire in action, Teaching in Higher Education 19(6): 657-670.
- Rijst R.M. van der & Wolfensberger M.V.C. (2014), Docentopvattingen over de meerwaarde van honoursonderwijs voor het leren van talentvolle en gemotiveerde studenten, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 31/32(1): 52-65.
- Haaren M.G.P. van & Rijst R.M. van der (2014), Teaching talented students at a research-intensive university: Towards professional development for honours Faculty. In: Wolfensberger M.V.C., Drayer L. & Volker J.J.M. (red.), Pursuit of excellence in a networked society: Theoretical and practical approaches. Münster: Waxmann. 39-46.
- Duijn G. van, Beaufort A.J. de & Rijst R.M. van der (2013), De cesuurmethode Cohen-Schotanus bij de opleiding Geneeskunde in Leiden, Onderzoek van Onderwijs 42(1): 10-14.
- Rijst R.M. van der, Bakker M. & Duijn G. van (2013), De praktijkschok van (v)mbo-leraren: Hoe goed bereiden wij leraren voor op de praktijk?, Tijdschrift voor Lerarenopleiders 34(1): 25-36.
- Rijst R.M. van der (2013), Docenten en hun kennis en vaardigheden bij het integreren van onderzoek in het onderwijs. In: Griffioen D.M.E., Visser-Wijnveen G.J. & Willems J. (red.), Integratie van onderzoek in het onderwijs: Effectieve inbedding van onderzoek in curricula. Groningen: Noordhoff Uitgevers. 91-111.
- Rijst R.M. van der, Visser-Wijnveen G.J., Verloop N. & Driel J.H. van (2013), Undergraduate science coursework: teachers’ goal statements and how students experience research, Innovations in Education and Teaching International 50(2): 178–190.
- Nouta J., Nessar A. & Rijst R.M. van der (2012), Een analyse van de studiekeuze van aspirant-studenten van allochtone afkomst: status, familie en utiliteit als kernthema’s, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 30(1): 45-59.
- Beishuizen Y., Spelten E. & Rijst R.M. van der (2012), Professionaliteit van docenten: academische houding in het hbo, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 30(4): 245-258.
- Visser G.J., Driel J.H. van, Rijst R.M. van der, Visser A. & Verloop N. (2012), Relating academics' ways of integrating research and teaching to their students' perceptions, Studies in Higher Education 37(2): 219–234.
- Rijst R.M. van der (2011), Docentprofessionalisering in het Hoger Onderwijs. In: Rijst R.M. van der, Hulshof H. & Driel J.H. van (red.), Verhandelingen over de leraar: ter gelegenheid van het afscheid van Prof. dr. Nico Verloop. Leiden: Universiteit Leiden/ ICLON. 47-52.
- Winkel M.A. van, Poell R.F., Rijst R.M. van der & Jurriëns J.A. (2011), Lecturers' acquisition of research competence in Dutch Universities 63 of Applied Sciences: Theoretical perspectives and a research agenda, HAN Business Publications 7: 63-78.
- Rijst R.M. van der & Visser-Wijnveen G.J. (2011), Undergraduate Research and inquiry in the Netherlands, Council on Undergraduate Research Quarterly 32(2): 32-36.
- Rijst R.M. van der, Voorkamp M.P., Bork I., Smit B.H.J., Hulshof H. & Driel H.H. van (2011), Verhandelingen over de leraar: ter gelegenheid van het afscheid van Prof. dr. Nico Verloop. Leiden: Universiteit Leiden/ ICLON.
- Rijst R.M. van der & Driel J.H. van (2010), Congruence between university science teachers’ intentions, approaches, and teaching behaviours. Taşar M.F. & Çakmakci G. (red.), Contemporary science education research: Teaching. . Ankara, Turkey: Pegem Akademi. 213-224.
- Rijst R.M. van der & Jacobi R.K. (2010), De verwevenheid van onderzoek en onderwijs in universitaire bacheloropleidingen, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 28(1): 2-20.
- Jacobi R.K. & Rijst R.M. van der (2010), Ontwerpprincipes voor het versterken van de verwevenheid van onderzoek en onderwijs in universitaire bacheloropleidingen, Tijdschrift voor Hoger onderwijs & Management 17(4): 4-12.
- Visser-Wijnveen G.J., Driel J.H. van, Rijst R.M. van der, Verloop N. & Visser A. (2010), The ideal research-teaching nexus in the eyes of academics: Building profiles, Higher Education Research & Development 29(2): 195-210.
- Jacobi R.K. & Rijst R.M. van der (2010), Verwevenheid van onderzoek en onderwijs aan de Universiteit Leiden: Ontwerpprincipes voor curricula. Leiden: ICLON, afdeling Hoger Onderwijs.
- Rijst R.M. van der (23 september 2009), The research-teaching nexus in the sciences : scientific research dispositions and teaching practice (Dissertatie. ICLON, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University) ICLON PhD Dissertation Series. Leiden. Promotor(en): Verloop N., Kijne J.W. & Driel J.H. van.
- Elsen G.M.F., Visser-Wijnveen G.J., Rijst R.M. van der & Driel J.H. van (2009), How to strengthen the connection between research and teaching in undergraduate university education, Higher Education Quarterly 63(1): 64-85.
- Mainhard M.T., Rijst R.M. van der, Tartwijk J. van & Wubbels T. (2009), A model for the supervisor-doctoral student relationship, Higher Education 58(3): 359-373.
- Elsen G.M.F., Visser-Wijnveen G.J., Rijst R.M. van der & Driel J.H. van (2009), How to strengthen the connection between research and teaching in undergraduate university education, Higher Education Quarterly 36(1): 64-85.
- Rijst R.M. van der & Driel J.H. van (2009), Onderwijsdoelen en studentpercepties over onderzoek in natuurwetenschappelijke vakken op de Universiteit Leiden, Onderzoek van Onderwijs 38(3): 55-59.
- Rijst R.M. van der, Visser-Wijnveen G.J., Verstelle T. & Driel J.H. van (2009), Studentbeleving van de onderzoeksintensiviteit van universitaire onderwijsomgevingen, Pedagogische Studiën 86(3): 214-229.
- Visser-Wijnveen G.J., Driel J.H. van, Rijst R.M. van der, Verloop N. & Visser A. (2009), The relationship between academics' conceptions of knowledge, research and teaching - a metaphor study, Teaching in Higher Education 14(6): 673-686.
- Rijst R.M. van der & Jacobi R.K. (2009), Verwevenheid van onderzoek in het onderwijs aan de Universiteit Leiden; Curriculumanalyses van bacheloropleidingen Archeologie, MST en Criminologie. Leiden: ICLON, afdeling Hoger Onderwijs.
- Associate editor