Proefschrift
Understanding teacher agency in universities: why and how lecturers shape and navigate university teaching practices
In het proefschrift van Max Kusters (promovendus bij het ICLON) werd ‘teacher agency’ onderzocht: het vermogen van universitaire docenten om hun onderwijspraktijk en werkomstandigheden actief en doelgericht te beïnvloeden.
- Auteur
- Max Kusters
- Datum
- 03 juli 2025
- Links
- Fulltext in Leiden University Scholarly Publications

Nu universiteiten worstelen met de opkomst van kunstmatige intelligentie, een steeds diversere studentenpopulatie en toenemende politieke invloed, is het voor de toekomst van het universitair onderwijs van cruciaal belang om te begrijpen hoe en waarom docenten ‘teacher agency’ uitoefenen.
Max Kusters ontwikkelde een innovatieve benadering op basis van scenario's om authentieke reacties van docenten vast te leggen. Hij creëerde 23 realistische scenario's die de complexe realiteit van hedendaags universitair onderwijs weerspiegelen. Hij gebruikte deze methode omdat de agency van docenten sterk afhankelijk is van de context. Er zijn rijke situationele details nodig om oprechte antwoorden over hun professionele besluitvormingsprocessen en overwegingen aan deelnemers te ontlokken.
De bevindingen pleiten voor een fundamentele verschuiving in de manier waarop universiteiten de evaluatie en ondersteuning van onderwijs benaderen. In plaats van te vertrouwen op traditionele manieren van meten, stelt het onderzoek voor om de agency van docenten te gebruiken als raamwerk voor het beoordelen van onderwijskwaliteit.
Universiteiten moeten onderwijs en onderwijsontwikkeling echt waarderen, benadrukt het onderzoek. Dit kan met beleid en praktijken die docenten mondiger maken en de complexiteit van hun professionele werk erkennen.