Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Open to all, not known to all: sustaining practices with open educational resources in higher education

In het hoger onderwijs zijn open leermaterialen beschikbaar die iedereen mag gebruiken, maar ze worden niet zo veel gebruikt.

Auteur
Marjon Baas
Datum
05 oktober 2023
Links
Fulltext in Leiden University Scholarly Publications

Aanpassingen in het hoger onderwijs zijn nodig om bij te blijven bij de diverse maatschappelijke, technologische en vakinhoudelijke ontwikkelingen. Docenten gebruiken hierbij een breed scala aan leermaterialen. Tegenwoordig zijn veel leermaterialen met open licenties beschikbaar die door anderen mogen worden hergebruikt: open leermaterialen (Open Educational Resources). Deze materialen zijn voor docenten en studenten vrij toegankelijk en mogen worden gebruikt, aangepast, en gedownload.

Maar ondanks de mogelijkheden die open leermaterialen bieden voor hoogwaardig en toegankelijk onderwijs blijft het gebruik ervan beperkt. Wereldwijd zijn diverse initiatieven om het gebruik te bevorderen, maar veel daarvan verdwijnen nadat de projectfinanciering afloopt. Marjon Baas onderzocht daarom de uitdagingen van de adoptie van open leermaterialen in het hoger onderwijs.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.