Mitch van Geel
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. M. van Geel
- Telefoon
- +31 71 527 6711
- mgeel@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2352-9594
Kort CV
Mitch van Geel studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam (2001-2006). Hij heeft zijn studie afgerond met een specialisatie in methoden en technieken. Na zijn studie heeft hij een proefschrift over de acculturatie en adaptatie van migrantenjongeren in Nederland afgerond aan de Universiteit Leiden (2006-2009). Sinds 2009 is hij als universitair docent werkzaam bij de Universiteit Leiden. Hij geeft de vakken Inleiding in de Pedagogische Wetenschappen en Behandeling: interventies binnen de orthopedagogiek, en doet onderzoek naar pesten en cyberpesten.
Curriculum Vitae (2017, English)
Onderzoek
Het onderzoek van Mitch van Geel richt zich vooral op pesten en cyberpesten tussen jongeren. Hij analyseert hierbij wat de mogelijke gevolgen zijn van pesten, maar doet ook onderzoek naar welke jongeren de grootste kans hebben om dader of slachtoffer van (cyber)pesten te worden. Daarnaast is Mitch van Geel als methodoloog/statisticus en/of als co-promotor betrokken bij onderzoeken naar tijdsbesteding van jongeren in India, pleegzorg, psychopathie onder jongeren, reboundvoorzieningen, polarisatie en migrantenjongeren.
Beurzen
- Grassroots Subsidie (2016; €1.000): Voor het doorvoeren van verbeteringen in het onderwijs.
- Stichting Kinderpostzegels Nederland (2014; €25.000): Voor onderzoek naar perspectiefbepaling in pleegzorg.
- ZonMW Diversiteit in het jeugdbeleid (2010; €86.000): Voor onderzoek naar polorisatie tussen authochtone en migrantenjongeren.
- Jacobs Foundation Traveling Grant (2008; €500 euro): Voor het bijwonen van een summerschool op Syros.
Prijzen
- Prijs Excellente Docent Pedagogische Wetenschappen (2016; €2.000).
- Best Article in Child Maltreatment (2016; $1.000)
Begeleiding promovendi
- Begum Coskun (2015) titel Time-Out: an evaluation of rebound facilities.
- Janna Fortuin (2016) titel: Birds of a feather: Selection and Socialization Processes in Youths’ Social Networks.
- Radhika Bapat (2016) titel: The class divide in urban Indian youths’ lives; their time use and adaptive functioning.
- Anouk Goemans (2017) titel: The development of children in foster care
- Wendy Zwaanswijk (2017) titel: psychopathy in 3D: Using three dimensions to model psychopathic traits in youth
Media
|
Mitch van Geel was ook te zien op het RTL nieuws, en zijn werk werd genoemd in de TED presentative van Monica Lewinsky en in recente artikelen van de Washington Post en de New York Times.
Relevante links
Bekijk Mitch van Geels Google Scholar profiel
Werkdagen
Maandag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zie Engelstalig profiel Mitch van Geel
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Forensische gezinsped. en Jeugdhulpverl.
- Maneiro L., Navas M.P., Van Geel M., Cutrin O. & Vedder P.H. (2020), Dark Triad Traits and Risky Behaviours: Identifying Risk Profiles from a Person-Centred Approach, International Journal of Environmental Research and Public Health 17(17): 6194.
- Goemans Anouk Buisman Renate S. M. van Geel Mitch Vedder Paul (2020), Foster Parent Stress as Key Factor Relating to Foster Children’s Mental Health: A 1-Year Prospective Longitudinal Study, CHILD & YOUTH CARE FORUM 49: 661-686.
- Geel M. van & Vedder P.H. (2020), Does cyberbullying predict internalizing problems and conduct problems when controlled for traditional bullying?, Scandinavian Journal of Psychology 61(2): 307-311.
- Thakkar N., Van Geel M., Malda M., Rippe R. & Vedder P.H. (2020), Bullying and psychopathic traits: A longitudinal study with adolescents in India., Psychology of Violence 10(2): 223-231.
- Zwaanswijk W., Van Geel M., Andershed H., Fanti K.A. & Vedder P. (2018), Variants of psychopathy and the dependence on gender, age, and ethnic background, Journal of Personality Disorders 32(6): 721-737.
- Van Geel M., Goemans A., Zwaanswijk W., Gini G. & Vedder P. (2018), Does peer victimization predict low self-esteem, or does low self-esteem predict peer victimization? Meta-analyses on longitudinal studies, Developmental Review 49: 31-40.
- Goemans A., Geel M. van, Wilderjans T.F., Ginkel J.R. van & Vedder P. (2018), Predictors of school engagement in foster children: A longitudinal study., Children and Youth Services Review 88: 33-43.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P.H. (2018), Foster children’s behavioral development and foster parent stress: testing a transactional model, Journal of Child and Family Studies 27(3): 990-1001.
- Zwaanswijk W., Van Geel M. & Vedder P.H. (2018), Socioeconomic status and psychopathic traits in a community sample of youth, Journal of Abnormal Child Psychology 46(8): 1643-1649.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P.H. (2018), Variability in Developmental Outcomes of Foster Children: Implications for Research and Practice., Children Australia 43(2): 116-123.
- Vedder P., Wenink E.G. & Geel M. van (2017), Intergroup contact and prejudice between Dutch majority and Muslim minority youth in the Netherlands., Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology 23(4): 477-485.
- Zwaanswijk W., Veen V.C., Geel M. van, Andershed H. & Vedder P. (2017), The relation between the bifactor model of the Youth Psychopathic Traits Inventory and conduct problems in adolescence: Variations across gender, ethnic background, and age., Psychological Assessment 29(8): 1065-1070.
- Goemans A., Tarren-Sweeney M., Geel M. van & Vedder P. (2018), Psychosocial screening and monitoring for children in foster care: Psychometric properties of the Brief Assessment Checklist in a Dutch population study, Clinical Child Psychology and Psychiatry 23(1): 9-24.
- Vedder P. & Van Geel M. (2017), Cultural identity development as a developmental resource. In: Cabrera N.J., Leyendecker B. (red.) Handbook on Positive Development of Minority Children and Youth. Cham, Switzerland: Springer. 123-137.
- Van Geel M., Toprak F., Goemans A., Zwaanswijk W. & Vedder P. (2017), Are Youth Psychopathic Traits Related to Bullying? Meta-analyses on Callous-Unemotional Traits, Narcissism, and Impulsivity, Child Psychiatry and Human Development 48(5): 768-777.
- Goemans A., Veenstra G.N., Van Geel M. & Vedder P. (2017), Perspectiefbepaling in Nederland. In: Vanderfaeille J., Van Holen F. (red.) Bijdragen van wetenschappelijk onderzoek aan de Vlaamse pleegzorgpraktijk.: VUBPRESS. 33-49.
- Bapat R., Van Geel M. & Vedder P.H. (2017), Socio-Economic Status, Time Spending, and Sleep Duration in Indian Children and Adolescents, Journal of Child and Family Studies 26(1): 80-87.
- Geel M. van, Goemans A., Toprak F. & Vedder P. (2017), Which personality traits are related to traditional bullying and cyberbullying? A study with the Big Five, Dark Triad and sadism, Personality and Individual Differences 106: 231-235.
- Vedder P.H. & Van Geel M. (2016), Minderheden in de jeugdzorg. In: Van IJzendoorn M.H., Van Rosmalen L. (red.) Pedagogiek in beeld. Houten: Bohn, Safleu & Van Loghum. 229-239.
- Goemans A., Van Geel M., Van Beem M.A. & Vedder P.H. (2016), Developmental Outcomes of Foster Children A Meta-Analytic Comparison With Children From the General Population and Children at Risk Who Remained at Home, Child Maltreatment 21(3): 198-217.
- Vedder P.H., Wenink E.G. & Van Geel M. (2016), Explaining negative outgroup attitudes between native Dutch and Muslim youth in The Netherlands using the Integrated Threat Theory., International Journal of Intercultural Relations 53: 54-64.
- Goemans A., Van Geel M., Vedder P. & Bradley R.H. (2016), HOME in the Netherlands: Validation of the Home Observation for Measurement of the Environment Inventory, Journal of Family Issues 37(15): 2118-2137.
- Fortuin J., Van Geel M. & Vedder P.H. (2016), Peers and academic achievement: A longitudinal study on selection and socialization effects of in-class friends, Journal of Educational Research 109(1): 1-6.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P.H. (2016), Psychosocial functioning in Dutch foster children: The relationship with child, family, and placement characteristics, Child Abuse and Neglect 56: 30–43.
- Van Geel M., Goemans A. & Vedder P. (2016), The relation between peer victimization and sleeping problems: A meta-analysis, Sleep Medicine Reviews 27: 89-95.
- Van Geel M., Goemans A. & Vedder P.H. (2015), A meta-analysis on the relation between peer victimization and adolescent non-suicidal self-injury, Psychiatry Research 230(2): 364-368.
- Vedder P., Veenstra M., Goemans A. & Van Geel M. (2015), Perspectiefbepaling in de pleegzorg, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 54(3): 115-127.
- Coskun B., Van Geel M. & Vedder P. (2015), Exclusionary practices in secondary schools in the Netherlands: A comparison between students sent to out-of-school facilities and their non-referred peers, Youth and Society 47(5): 615-633.
- Goemans A., Van Geel M. & Vedder P. (2015), Over three decades of longitudinal research on the development of foster children: A meta-analysis, Child Abuse and Neglect 42: 121-134.
- Fortuin J., Van Geel M. & Vedder P.H. (2015), Peer influences on internalizing and externalizing problems among adolescents: A longitudinal social network analysis, Journal of Youth and Adolescence 44(4): 887-897.
- Veenstra G.N., Van Geel M., Goemans A. & Vedder P.H. (2014), Hoe wordt het perspectief van pleegkinderen in Nederland bepaald? Een inventarisatie en evaluatie van de gebruikte methodes. Rapportage t.b.v. Stichting Kinderpostzegels Nederland (. Education and Child Studies, Social and Behavioral Sciences, Leiden University). Leiden: Universiteit Leiden, Pedagogiek, sectie orthopedagogiek.
- Van Geel M., Vedder P. & Tanilon J. (2014), Are overweight and obese youths more often bullied by their peers? A meta-analysis on the relation between weight status and bullying, International Journal of Obesity: Supplement 38(10): 1263-1267.
- Van Geel M., Vedder P. & Tanilon J. (2014), Bullying and weapon carrying: A meta-analysis, JAMA Pediatrics 168(8): 714-720.
- Fortuin J., Van Geel M., Ziberna A. & Vedder P. (2014), Ethnic preferences in friendships and casual contacts between majority and minority children in the Netherlands, International Journal of Intercultural Relations 41: 57-65.
- Van Geel M., Toprak F. & Vedder P.H. (2014), Polarisatie tussen islamitische en niet-islamitische jongeren in Nederland, de Cascade 11(26): 17-18.
- Van Geel M., Vedder P.H. & Tanilon J.O. (2014), Relationship Between Peer Victimization, Cyberbullying, and Suicide in Children and Adolescents: A Meta-analysis, JAMA Pediatrics 168(5): 435-442.
- Goemans A. & Van Geel M. (2013), Interetnisch contact en het verminderen van vooroordelen ten opzichte van moslims: Een multilevel benadering, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 52: 244-258.
- Vedder P. & Van Geel M. (2013), Radicalizing Muslim youth; A conceptual analysis and consequences for interventions. In: Tartakovsky, E. (red.) Immigration: Policies, Challenges and Impact. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers. 395-414.
- Ljujic V., Vedder P.H., Dekker H. & Van Geel M. (2013), Romaphobia among Serbian and Dutch adolescents: The role of perceived threat, nationalistic feelings, and integrative orientations, International Journal of Psychology 48(3): 352-362.
- Vedder P.H. & Geel M. van (2012), Immigrant children and discrimination.. In: Coll C.G. (red.) The Impact of Immigration on Children's Development. Basel: Karger. 99-121.
- Ljujic V., Vedder P.H., Dekker H. & Geel M. van (2012), Romaphobia: A unique phenomenon?, Romani Studies 22(2): 141-152.
- Ljujic V., Vedder P.H., Dekker H & Van Geel M. (2012), Serbian adolescents' Romaphobia and their acculturation orientations towards the Roma minority, International Journal of Intercultural Relations 36(1): 53-61.
- Geel M. van, Vedder P.H., Wenink E. G. & Zwaanswijk W. (8 april 2011), Polarisation between Islamic and non-Islamic youth in the Netherlands (Lezing). Tilburg.
- Vedder P.H. & Geel M. van (2011), Immigration. In: Levesque R.J. (red.) Encyclopedia of Adolescence. New York: Springer. 1391-1397.
- Geel M. van & Vedder P.H. (2011), Multicultural attitudes among adolescents: The role of ethnic diversity in the classroom, Group Processes & Intergroup Relations 14(4): 549-558.
- Geel M. van & Vedder P.H. (2011), The role of family obligations and school adjustment in explaining the immigrant paradox, Journal of Youth and Adolescence 40: 187-196.
- Vedder P.H. & Geel M. van (8 april 2010), Time spending in Children in India and the Netherlands; a research proposal (Lezing). Bangalore, India.
- Geel M. van & Vedder P.H. (2010), The adaptation of non-western and Muslim immigrant adolescents in the Netherlands: An immigrant paradox?, Scandinavian Journal of Psychology 51: 398-402.
- Geel M. van (9 december 2009), Acculturation, adaptation and multiculturalism among immigrant adolescents in junior vocational education (Dissertatie, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en): Vedder P.
- Geel M. van & Vedder P.H. (2009), Perceived discrimination and psychological adjustment of immigrants: A review of research.. In: Jasinskaja-Lahti I, Mähönen T.A. (red.) Indentities, Intergroup Relations and Acculturation; the cornerstones of intercultural encounters (pp. 179-190). Helsinki, Finland: Gaudeamus, Helsinki University Press.
- Geel M. van & Vedder P.H. (1 juli 2008), The effects of school culture and perceived discrimination on immigrant adolescents' behavioral problems: The mediating role of separation. (Lezing). Germany, Bremen.
- Geel M. van & Vedder P.H. (1 januari 2008), Teaching in a culturally diverse classroom (Lezing). South Afrika, Stellenbosch University.
- Geel M. van, Pinto Y.M., Zwinderman A.H., Jukema J.W. & Van Gilst W.H. (1998), Genetic factors in the progression of atherosclerosis and response to cholesterol lowering drugs. In: Reiber J.H.C., Van der Wall E.E. (red.) What's new in Cardiovascular Imaging?. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. 95-100.
Geen relevante nevenwerkzaamheden