Kinderarbeid is ook slecht voor de taalontwikkeling

Kinderarbeid kan de geestelijke gezondheid en taalvaardigheid van Indiase jeugd in de weg staan. Dit blijkt uit het onderzoek ‘The Class Divide in Urban Indian Youths’ Lives; Their Time-Use and Adaptive Functioning’ van Radhika Bapat. Promotie 13 december.

“We bekeken onder meer de taalkundige ontwikkeling en geestelijke gezondheid van kinderen uit verschillende sociale klassen in het licht van kinderarbeid, slaap en academische activiteiten. We zagen dat kinderen met een lagere sociaaleconomische status meer tijd besteedden aan werken en slapen en minder tijd aan school dan hun leeftijdsgenoten met een hogere sociaaleconomische status”, aldus Radhika Bapat.

“Het bleek dat kinderarbeid een belangrijke oorzaak is voor zowel slechtere taalvaardigheid als voor meer mentale en gedragsproblemen. We ontdekten dat de relatie tussen de bevindingen over taalvaardigheid en de tijd besteed aan schoolwerk sterker is bij de kinderen met een lagere sociaaleconomische status, wat suggereert dat met name deze kinderen erop vooruit zouden gaan als ze meer tijd zouden kunnen investeren in schoolwerk en minder in andere arbeid.”

Lees de samenvatting van het proefschrift "The Class Divide in Urban Indian Youths’ Lives; Their Time-Use and Adaptive Functioning" (pdf) ››

Dit onderzoek is de enige tijdsbestedingsstudie die is uitgevoerd in de Indiase staat Maharashtra. Het is bovendien de enige Indiase studie waarin aandacht bestaat voor jongeren uit de laagste sociale klasse. De tijdsbesteding van laaggeletterde schoolgaande jongeren in India is ook bekeken. Tot op heden wisten we hier maar weinig van, omdat dit een moeilijk bereikbare groep is.