Mitch van Geel
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. M. van Geel
- Telefoon
- +31 71 527 6711
- mgeel@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2352-9594
Mitch van Geel werkt als universitair hoofddocent bij de programmagroep Forensische gezinspedagogiek en jeugdhulpverlening aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Hij studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2009 aan de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Mitch van Geel
Nieuwsberichten
Kort CV
Mitch van Geel studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam (2001-2006) en heeft zijn proefschrift afgerond aan de Universiteit Leiden (2006-2009). Sindsdien is hij bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen werkzaam geweest als universitair docent (2009-2020) en daarna als universitair hoofddocent (vanaf 2020) . Hij geeft de vakken Inleiding in de Ontwikkelingspsychologie, Recent Issues and Advances in Education and Child Studies en Behandeling: Interventies binnen de Orthopedagogiek. Mitch van Geel doet onderzoek naar pesten en cyberpesten.
Bekijk Mitch van Geels Google Scholar profiel ››
Onderzoek
Het onderzoek van Mitch van Geel richt zich vooral op pesten en cyberpesten tussen jongeren. Hij analyseert hierbij wat de mogelijke gevolgen zijn van pesten, maar doet ook onderzoek naar welke jongeren de grootste kans hebben om dader of slachtoffer van (cyber)pesten te worden. Dit onderzoek doet Mitch van Geel niet alleen in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in China en India. In zijn onderzoek maakt Mitch van Geel regelmatig gebruik van meta-analyse en longitudinale designs.
Beurzen en prijzen
Beurzen
- Grassroots subsidie (2016; €1.000), voor het doorvoeren van verbeteringen in het onderwijs
- Stichting Kinderpostzegels Nederland (2014; €25.000), voor onderzoek naar perspectiefbepaling in pleegzorg
- ZonMW Diversiteit in het jeugdbeleid (2010; €86.000)
- Jacobs Foundation Traveling Grant (2008; €500 euro): Voor het bijwonen van een summerschool op Syros
Prijzen
- Prijs Excellente Docent Pedagogische Wetenschappen (2016; €2.000)
- Outstanding article of the year in Child Maltreatment (2016; $1.000)
Begeleiding promovendi
- Xing Zhao (lopend; CSC scholarship)
- Dan Gao (lopend; CSC scholarship)
- Niharika Thakkar (2021)
- Begum Coskun (2015)
- Janna Fortuin (2016)
- Radhika Bapat (2016)
- Anouk Goemans (2017)
- Wendy Zwaanswijk (2017)
Media
› Psychology Today: What Happens When Narcissism Turns Malignant
› LA Times: Teens taunted by bullies are more likely to consider, attempt suicide
› TIME: Bullied Teens Twice as Likely to Consider Suicide
› Business Standard: Teen bullies, victims more likely to carry weapons
› U.S. News: Teen Bullies, Victims Armed More Than Other Kids, Study Says
› Le Figaro: Cyberharcèlement: les jeunes face au risque de suicide
› Reuters: Bullying among kids tied to suicidal thoughts, suicide attempts
› The Globe and Mail: Cyberbullying poses greater risk of suicide among young people, study suggests
› Utah People's Post: Bullying can lead your kids to attemt suicides
› Fox News: Bullying among kids tied to suicidal thoughts, suicide attempts
› HealthDay: Teen Bullies, Victims Armed More Than Other Kids, Study Says
› MedicalResearch.com: Suicide in children and adolescents: relationship between peer victimization, cyberbullying
Werkdagen
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Forensische gezinsped. en Jeugdhulpverl.
- Geel M. van, Vedder P.H., Wenink E.G. & Zwaanswijk W. (8 april 2011), Polarisation between Islamic and non-Islamic youth in the Netherlands. Cross-Cultural Psychology Symposium. Tilburg. [lezing].
- Vedder P.H. & Geel M. van (8 april 2010), Time spending in Children in India and the Netherlands; a research proposal. contribution to workshop. Bangalore, India. [lezing].
- Geel M. van & Vedder P.H. (1 januari 2008), Teaching in a culturally diverse classroom. Earli Advanced Study Colloquium. South Afrika, Stellenbosch University. [lezing].
- Geel M. van & Vedder P.H. (1 juli 2008), The effects of school culture and perceived discrimination on immigrant adolescents' behavioral problems: The mediating role of separation. International Association of Cross-Cultural Psychology. Germany, Bremen. [lezing].