Educatieve master Religie en Levensbeschouwing (MA) (120EC)

In deze tweejarige master zijn vakinhoudelijke verdieping en een lerarenopleiding gecombineerd in één programma. Met deze master haal je direct na je bachelor een eerstegraads onderwijsbevoegdheid Religie en Levensbeschouwing.

Leraar worden?

Wil jij als leraar het verschil voor leerlingen maken? Houd je van jouw vak en wil je jouw kennis graag overdragen op leerlingen? Wil je samen met leerlingen vakinhoudelijke en maatschappelijke thema’s verkennen? De Educatieve master bereidt je goed voor op een loopbaan als leraar in het voortgezet onderwijs.

De master is voor studenten met een bachelor of minor in de religiewetenschap, of met een bachelor theologie op universitair of hbo-niveau.

Na de master kun je Religie en Levensbeschouwing geven aan alle klassen van het voortgezet onderwijs (onderbouw en bovenbouw; vwo, havo en vmbo) en op het mbo.

Met zijn religiewetenschappelijke insteek en focus op burgerschap, richt de opleiding zich zowel op een loopbaan in het bijzonder onderwijs (hierin wordt lesgegeven vanuit een godsdienst of levensbeschouwelijke overtuiging) als in het openbaar onderwijs.

Door de gedegen vakinhoud die je aangereikt krijgt, ligt je loopbaan na deze master nog niet vast, maar houd je je opties open. Denk bijvoorbeeld aan een loopbaan in de educatieve sector, bij een bedrijf of bij de overheid. Ook een promotietraject met daarna een wetenschappelijke loopbaan behoort tot de mogelijkheden.

Het is belangrijk dat je fulltime beschikbaar bent voor deze master, zie ook de opzet van de master.

Lees meer over toelatingseisen en aanmelding.

• Direct na je bachelor volg je vakinhoud Religie en Levensbeschouwing en de lerarenopleiding samen in één master. Bekijk de opzet van de opleiding.
  • Je doet de nieuwste religiewetenschappelijke kennis op en leert die overdragen op een divers publiek. Het brede, educatieve profiel van het programma is uniek in Nederland.
  • Het Leids Centrum voor Religiewetenschap is een van de meest toonaangevende onderzoeksinstellingen voor religiewetenschap in Nederland. De docenten die in de master actief zijn, betrekken hun onderzoek in het masteronderwijs.
  • Tijdens de schoolstage maak je kennis met het voortgezet onderwijs. In je vrije keuzeruimte kun je je met een stage of keuzevak oriënteren op een loopbaan bij bijvoorbeeld een museum of ministerie.
  • Je krijgt de competenties om het levensbeschouwelijke onderwijs in Nederland te helpen hervormen.
  • Na afronding van deze master ligt een loopbaan als docent in het voortgezet onderwijs voor je open. Ook andere functies in de educatieve sector of bijvoorbeeld een vakinhoudelijk promotietraject behoren tot de loopbaanmogelijkheden. Oriënteer je op de mogelijkheden.

Na afronding van de opleiding krijg je een eerstegraads onderwijsbevoegdheid én een mastergraad. Met de eerstegraads onderwijsbevoegdheid kun je jouw vak geven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs (vwo, havo en vmbo) en mbo.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

>> Informatie over de tweejarige Educatieve master Religie en Levensbeschouwing
>> Voorlichtingsactiviteiten