Filosofie (BA)

Een dag uit het leven

Heb je interesse om Filosofie te komen studeren aan de Universiteit Leiden? Om je een indruk te geven het leven als student, vertelt Joep Rovers, eerstejaarsstudent, over een typische dag.

Joep Rovers

Eerstejaars student

Joep Rovers

08:00 De ochtend is niet mijn favoriete dagdeel. Gelukkig hoef ik maar 5 minuten te lopen naar de faculteit.
09:00 Starten met een hoorcollege Ethiek over de stroming van het utilisme waarbij onder ‘het goede’ wordt verstaan ‘het meeste geluk voor de meeste mensen’.
11:00 Na de theoretische uitleg krijgen we een gedachtenexperiment. Stel dat iemand in staat is om anderen te genezen met zijn hand, mag hij dan ook, ten koste van de zieke mensen, pauze nemen of moet hij non-stop mensen beter maken?
13:00 Tijdens de pauze lopen we naar het andere universiteitsgebouw waar je, zeker tijdens de vegetarisch weken, goed kunt lunchen.
15:00 De werkgroep van Metafysica behandelt de vraag wat objecten van elkaar onderscheidt.
17:00 Het hoorcollege Griekse en Romeinse filosofie van morgen alvast voorbereiden door een tekst van Aristoteles te bestuderen.
19:00 Samen met mijn vriendin eet ik een quiche met spinazie en feta.
20:30 Op de bank naar een serie kijken, vanavond wordt het een komedie.