Basisschoolleerlingen te gast op Wijnhaven

Op 10 mei ontving hoogleraar Bibi van den Berg een klas basisschoolleerlingen op de Faculteit Governance and Global Affairs. De kinderen kregen uitleg over de universiteit en samen met de docenten dachten ze na over het internet en online veiligheid.

Het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) wil aan mensen buiten de academische wereld laten zien waar het onderzoek van het instituut over gaat. Om deze reden werd een klas van de Rotterdamse OBS de Esch uitgenodigd. Dit is een primeur. Voor hen was het bezoek aan Den Haag een groot avontuur. Ze werden ontvangen door Bibi van den Berg in haar toga en mochten in de collegebanken van Wijnhaven plaatsnemen. Van den Berg gaf uitleg over wat een universiteit is.

Internet en veiligheid

Om meer over het onderzoek van ISGA te vertellen, kwam het onderwerp internetveiligheid aan bod. Tommy van Steen is Universitair Docent in Cyber Security Governance bij ISGA, en promovendus Daan Weggemans doet onderzoek naar de autoriteit van technologieën bij hetzelfde instituut.  Beiden gingen met de basisschoolleerlingen in gesprek.

Al jong online

Kinderen zijn tegenwoordig al van kleins af aan op het internet actief en krijgen dus ook te maken met veiligheidsvraagstukken. Zo mochten ze bijvoorbeeld vragen beantwoorden over identiteitsfraude, wanneer een persoon zich anders voordoet. Uit de antwoorden bleek dat deze leerlingen uit groep 5 en 6 al ontzettend veel online doen en nadenken over wat goed of gevaarlijk is. In de toekomst zullen meer klassen uitgenodigd worden om een bezoek te brengen aan de faculteit.