Training over Mensenrechten en Kinderen georganiseerd door de Afdeling Jeugdrecht

Van 9 tot 12 april 2018 hebben de Afdeling Jeugdrecht en het Grotius Centre for International Legal Studies in samenwerking met de Asia-Europe Foundation een trainingsprogramma over Mensenrechten en Kinderen georganiseerd.

De training bestond uit een uitgebreide cursus kinderrechten van 3,5 dag, waarin hedendaagse kinderrechtenkwesties onder de loep werden genomen. Toonaangevende academische en professionele experts op het gebied van kinderrechten uit Azië en Europa boden inspirerende en interactieve lezingen en workshops. De thema's omvatten kwesties met betrekking tot het jeugdstrafrecht, kinderen in migratie, het gezin en alternatieve zorg, business principes en digitale technologieën. Achttien vertegenwoordigers van overheden en maatschappelijke organisaties uit 14 verschillende Aziatische en Europese landen woonden de training bij.

Het trainingsprogramma is een vervolg op het 17e Informele ASEM-seminar over mensenrechten, gewijd aan de rechten van kinderen, welke plaatsvond in november 2017 in Sofia, Bulgarije. Prof. Ton Liefaard was een van de hoofdrapporteurs tijdens het seminar en organiseerde samen met Dr. Stephanie Rap de training. De Asia-Europe Meeting (ASEM) is een intergouvernementeel forum voor dialoog en samenwerking dat in 1996 is opgericht om de betrekkingen tussen Azië en Europa te verdiepen, waarbij politieke, economische en sociaal-culturele kwesties van gemeenschappelijk belang worden aangepakt. De 17e Seminar training is mede georganiseerd door Asia-Europe Foundation (ASEF), het Raoul Wallenberg Institute (benoemd door het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken), het Franse ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken, het Filipijnse ministerie van Buitenlandse Zaken en het Zwitserse Federale Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Op de laatste dag bezochten de deelnemers de Gender and Children Unit van de aanklager van het Internationaal Strafhof in Den Haag. De training werd feestelijk afgesloten met een lezing en de uitreiking van de certificaten op het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Foto's: Monique Shaw