Business Rescue rapport aangenomen door European Law Institute

Op 6 september 2017 is tijdens de jaarlijkse conferentie van European Law Institute (ELI) het rapport ‘Rescue of Business in Insolvency Law’ gepresenteerd en aangenomen. Vanaf 2014 is uitgebreid onderzoek gedaan naar het juridisch kader in Europa voor bedrijven in financieel zwaar weer. Het resultaat is een omvangrijk rapport met 115 aanbevelingen voor Europese en nationale wetgevers, maar ook voor beroepsorganisatie op het terrein van herstructurering en insolventie.

Het project staat onder leiding van twee rapporteurs, Prof. Bob Wessels (Universiteit Leiden) en Stephan Madaus (Martin-Luther-Universität, Duitsland). Daarbij is samengewerkt met netwerk van  experts van uit de praktijk en academici op het gebied van herstructurering en insolventie door heel Europa. Vanuit de Universiteit Leiden zijn ook Prof. Jan Adriaanse, Prof. Reinout Vriesendorp en Gert-Jan Boon direct betrokken.

De weg naar het ‘ELI Instrument on Rescue of Business in Insolvency Law’

Het project bestaat uit twee fasen. In de eerste fase hebben nationale correspondenten uit 13 EU-landen een inventarisatie gemaakt van de wijze waarop in het betreffende land wordt omgegaan met ondernemingen in financieel zwaar weer. Daarbij is ook een inventarisatie gemaakt van de internationale aanbevelingen van organisaties zoals UNCITRAL, World Bank en INSOL International. Vervolgens is in een tweede fase, mede op basis hiervan, is een ‘ELI Instrument’ opgesteld bestaande uit 115 aanbevelingen voor een juridisch kader dat verdere ontwikkeling van coherente regels in Europe mogelijk maakt voor onderneming in financieel zwaar weer.

Officieel instrument

De leden van ELI konden bij de afronding van het concept Business Rescue Rapport hun stem uitbrengen. Zij hebben daarbij nadrukkelijk hun steun hiervoor uitgesproken waarmee het rapport is aangenomen als een officieel instrument van ELI. De uitkomsten van het project worden gepubliceerd, het ELI Instrument on Business Rescue is hier te downloaden.

Foto (vlnr): Bob Wessels, Stephan Madaus en Gert-Jan Boon (Project Team)