DANS Klein DataProject bursary voor Joanita Vroom

Joanita Vroom, Universitair Hoofddocent aan de Faculteit Archeologie, heeft een DANS Klein DataProject (KDP) subsidie ontvangen voor haar project ‘Data Atlas van Byzantijnse en Osmaanse materiële cultuur - het archiveren van Middeleeuwse en Post-Middeleeuwse archeologische veldwerkgegevens uit het oostelijk Middellandse Zeegebied (600-2000)’. DANS (Data Archiving and Networked Services) is een KNAW-instituut dat permanente toegang tot onderzoeksgegevens bevordert.

Het doel van Vroom’s project, dat loopt van februari tot november 2017, is het archiveren, on-line ontsluiten en duurzaam opslaan van data betreffende uniek archeologisch vondstmateriaal uit verschillende multidisciplinaire projecten (zowel opgravingen als veldverkenningen/surveys) in het oostelijk Middellandse Zeegebied. Het is de bedoeling om  een digitale infrastructuur te ontwikkelen, waarmee de datasets van de veldwerkgegevens en de aanvullende datasets van tekening-, foto- en kaartmateriaal duurzaam toegankelijk gemaakt kunnen worden.