In Wijnhaven leer je de wereld kennen

De Universiteit Leiden vierde op 10 februari de officiële opening van Wijnhaven, de nieuwste huisvestingslocatie in Den Haag. Tijdens de feestelijke gelegenheid benadrukten de aanwezigen de meerwaarde van een moderne vestiging in het hart van de Hofstad.

Wijnhaven is een van de drie locaties van de Universiteit Leiden op de campus Den Haag. Gelegen tussen de ministeries en nabij het Centraal Station vormt het gebouw een ideale uitvalsbasis voor studenten en onderzoekers. Sinds 30 januari volgen studenten college in het gloednieuwe gebouw. In de komende jaren zal Wijnhaven uitgroeien tot een academisch centrum voor zo’n 4.500 studenten.

Grootstedelijke vraagstukken

‘De Universiteit Leiden is al geruime tijd verspreid over twee steden’, zei rector magnificus Carel Stolker tijdens zijn openingswoord. ‘De vestiging in Den Haag heeft studenten en onderzoekers veel te bieden. Het is immers de internationale stad van vrede, recht en veiligheid. Kijk bijvoorbeeld naar het Binnenhof, en de nationale en internationale gerechtshoven. Die zijn geweldig interessant voor onze politicologen, bestuurskundigen en juristen. En Den Haag is ook nog eens een mooie uitvalsbasis om grootstedelijke vraagstukken te bestuderen.’

Vlnr Jouke de Vries, Ingrid van Engelshoven en Carel Stolker

14 duizend vierkante meter

Het gebouw Wijnhaven beslaat bijna 14 duizend vierkante meter aan onderwijs- en onderzoekfaciliteiten en biedt onder meer 630 studieplekken, 280 stilte-werkplekken, 140 studieplekken met computer, een bibliotheek, een informatiebalie, een plek voor studieverenigingen en werkruimtes voor zo’n 250 stafleden van de universiteit. Er zijn vijf (kleinere en grote) collegezalen en 21 kleinere classrooms met flexibele wanden. Op de eerste verdieping is het Future Lab van het Centre for Innovation gevestigd.

Wisselwerking universiteit en stad

Voor de Haagse faculteit Governance and Global Affairs is Wijnhaven de nieuwe uitvalsbasis, maar ook de overige zes faculteiten gaan hier activiteiten ontplooien. Alle faculteiten presenteerden zich tijdens de opening met korte pecha kucha-presentaties, en lieten de wisselwerking zien tussen universiteit en stad. Zo vertelde Mattijs Numans over de nieuwe Haagse huisartsenopleiding van het LUMC, ging Sjoerd Louwaars in op het Changemakerslab van het Centre for Innovation, en sprak Arno Knobbe over de master ICT in Business die later dit jaar naar Den Haag verhuist.

Sarita Koendjbiharie vertelde hoe studenten van International Studies oplossingen bedenken voor projecten van uiteenlopende organisaties en bedrijven, zoals het World Food Programme, Samsung en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Verder spraken Roos van Oosten (Archeologie), Eric de Brabandere (Rechtsgeleerdheid) en Daniel Thomas (Sociale Wetenschappen).

De Haagse burgemeester Jozias van Aartsen

Burgemeesters challenge

Dat de Universiteit Leiden een bijdrage kan leveren aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken, bleek ook tijdens de burgemeesters challenge. Jozias van Aartsen, de burgemeester van Den Haag, legde een actueel bestuurlijk vraagstuk voor aan teams van politicologen, bestuurskundigen en juristen. Zijn vraag: moet en kan er een controleorgaan opgericht worden voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, en kan dat orgaan verkozen worden op basis van een districtenstelsel?

Voor- en nadelen

Wetenschappers en studenten lieten zien dat er zowel voor- als nadelen aan het plan zitten. Juridisch gezien is het mogelijk en voor de hand liggend. En als er voldoende aandacht wordt besteed aan vertrouwen, verbondenheid en verantwoording, verkleint het wellicht de kloof tussen burger en overheid. ‘Maar een districtenstelsel staat wel haaks op de consensuscultuur van de Nederlandse politiek,’ aldus rechtenpromovendus Joost Westerweel. ‘Het is daarnaast de vraag of een metropoolregio niet een ad hoc oplossing is voor een structureel probleem in de Nederlandse bestuurlijke hoofdstructuur. Met name sinds de decentralisaties in 2015 zien we steeds meer van dergelijke gemeenschappelijke regelingen ontstaan. Blijkbaar voldoet de traditionele indeling van gemeenten, provincies en Rijk niet meer.’

Blijven innoveren

Architect Leon Thier vertelde vervolgens hoe zijn team invulling heeft gegeven aan de wensen van de universiteit. Door te spelen met transparantie, verschillende werkplekken en zicht op de omgeving heeft Wijnhaven alles in zich om een ontmoetingsplek te zijn waar studenten en medewerkers elkaar leren kennen. En is het ook een gebouw waar de deur open staat voor de organisaties en bedrijven in de directe omgeving. ‘Dat was precies mijn droom,’ zegt Jouke de Vries, die jaren geleden aan de wieg stond van de campusontwikkeling in Den Haag. ‘Een open universiteit waar ontmoeting centraal staat.’ Die ontmoeting is belangrijk, met name voor een stad als Den Haag, zegt de Haagse wethouder Ingrid van Engelshoven. ‘We blijven alleen dé stad van vrede en recht als we blijven innoveren. Daar hebben we zo’n open universiteit bij nodig.’