Eerste colleges in Wijnhaven

Zo’n 550 Haagse studenten van de opleiding International Studies hadden de primeur. Zij betrokken maandagochtend 30 januari de grootste collegezaal in het nieuwe Wijnhaven en werden persoonlijk welkom geheten door de rector van de Universiteit Leiden en wethouder van Den Haag.

Warm welkom

Het nieuwe onderkomen van de Universiteit Leiden, Wijnhaven, is in gebruik genomen. En dat is gevierd, op maandag allereerst met studenten en medewerkers. ‘Welkom studenten, veel internationals én Nederlanders, in deze prachtig mooie nieuwe zaal. Ik ben heel trots op iedereen die dit mogelijk maakte. We zijn nu echt een universiteit in twee steden’, aldus rector magnificus Carel Stolker die het woord gaf aan Ingrid van Engelshoven. Als wethouder Kenniseconomie en Onderwijs van de gemeente Den Haag maakte zij de verbouwing van Wijnhaven met subsidie mede mogelijk. ‘We ontvangen jullie graag in onze mooie stad. We hopen dat jullie hier een fantastische tijd zullen hebben en een goede toekomst tegemoet gaan. In Den Haag komen stad, staat en de wereld samen.’

Groei

Met Wijnhaven is de Universiteit Leiden een imposant onderkomen rijker in het hart van de binnenstad dat bijdraagt aan haar forse groeiplannen in Den Haag. Hier krijgen zo’n 3.500 studenten onderwijs en is er ruimte genoeg om zelf te studeren, met elkaar te overleggen en samen te werken. Voor de Haagse faculteit Governance and Global Affairs is Wijnhaven de uitvalsbasis, maar ook onderzoekers en docenten van alle andere zes faculteiten gaan hier activiteiten ontplooien. Daarnaast is de TU Delft vertegenwoordigd op de 5e verdieping en er is een high tech studio gebouwd voor Massive Open Online Courses (MOOCs).

Classrooms en stilteplekken

Wijnhaven beslaat bijna 14 duizend vierkante meter aan onderwijs- en onderzoekfaciliteiten en biedt onder meer 630 studieplekken, 280 stilte-werkplekken, 140 studieplekken met computer, een bibliotheek, een informatiebalie, een plek voor studieverenigingen en werkruimtes voor zo’n 250 stafleden van de universiteit. Er zijn vijf (kleinere en grote) collegezalen en 21 kleinere classrooms met flexibele wanden. Op de eerste verdieping is het Future Lab van het Centre for Innovation. In de hal loop je direct tegen de coffee corner aan en op de eerste verdieping is behalve een koffiebar ook een restaurant.

Ontmoeting en flexibiliteit

Het nieuwe pand dat alle dagen van de week open is, is rijk aan inplugmogelijkheden voor elektronische apparatuur, en het (verrijdbare) meubilair is hip en uitnodigend. Directeur Jolanda Riel van de campus in Den Haag: ‘Bij het ontwerp voor dit gebouw hadden wij  ontmoeting en flexibiliteit voor ogen. En dat is goed gelukt. Hier, in de open ruimtes, kunnen studenten en medewerkers elkaar treffen, informeel en formeel. Daarnaast vinden we stilteplekken belangrijk: voor studie en onderzoek is immers ook concentratie en reflexie nodig. Die ruimten zijn er ook volop.’ Projectleider Frans Dekker van de Universiteit Leiden vult aan: ‘In het hart van het pand is het rumoerig, hoe hoger je komt en hoe verder in de vleugels, hoe stiller het wordt.’

Kweekvijver van talent

De universiteit heeft de stad daarnaast nog meer te bieden en wil een kweekvijver van talent zijn voor innovaties, start-ups en post-academisch onderwijs. Het nieuwe onderkomen in het oude ministerie in het Wijnhavenkwartier komen bij de bestaande academische locaties aan de Schouwburgstraat en het Anna van Buerenplein. Daar heeft het University College een toren van 21 verdiepingen, inclusief studentenkamers. Wel is de huur opgezegd in Stichthage, het gebouw boven het Centraal Station.

Wethouder Ingrid van Engelshoven en rector magnificus Carel Stolker