Een voorzichtige blik in de toekomst: De arbeidsmarkt voor aankomend juristen

Op 30 september spraken zes juridische professionals tijdens een symposium over persoonlijke ervaringen in de arbeidsmarkt daarbij een lichte verwijzing naar de jurist van de toekomst. Dit symposium werd georganiseerd door het nieuwe Center for Entrepreneurship and Innovation. Een van de speerpunten is bewustwording van de juridische wereld – en zo ook van het juridische onderwijs – dat er adequaat moet worden gereageerd op de veranderingen die momenteel gaande zijn in de wereld.

Juristen dragen niet alleen een toga

De huidige arbeidsmarkt biedt meer mogelijkheden dat het vak van advocaat. Studenten moeten deze mogelijkheden eerder zien te ontdekken. Dagvoorzitter Christiaan Bramer, werkzaam geweest als fiscaal advocaat en later hoofd Juridische Zaken bij onder andere Heineken, is een pleitbezorger van een strategische visie op juridische dienstverlening: ofwel het rekening houden met ontwikkelingen in de juridische sector. Hij beet de spits af en vertelde over data en de juridische wereld. Waarom lijken juristen niet mee te gaan met de mogelijke technologische veranderingen in de juridische wereld?

Als Jurist mag je ook ondernemen

Na elkaar spraken Benjamin Wegman, oprichter van Brouwerij Pronck en Maaike Teeuwen, General Counsel bij Heijmans N.V. Beide benadrukken het belang van enthousiasme voor je beroep: ‘Je moet iets doen waar je echt gelukkig van wordt en jezelf kunnen identificeren met het product.’ Katja van Kranenburg is advocaat-partner bij CMS en investeert veel in de cliëntrelaties, waarbij ze taal noemt als het belangrijkste instrument van de advocaat. Een tip van Katja is om stage te lopen in verschillende rechtsgebieden, om je breed te oriënteren en veel te leren. Volgens Bas Martens, strafrechtadvocaat en partner bij Delissen Martens is het belangrijk dat je als advocaat bij een klein kantoor het belang van ondernemerschap en de commercie niet onderschat: 'Je zult in de basis ook een houding moeten hebben om anderen te willen helpen. Je moet zakelijk zijn en een dikke huid hebben.' Christiaan beaamt dit en voegt hieraan drie belangrijke eigenschappen toe: flexibiliteit, mobiliteit en creativiteit.

'Je moet zakelijk zijn en een dikke huid hebben.'

Jan-Carel Redelé nam na zijn studie notarieel recht bewust de keuze om als startende ondernemer zijn ideeën uit te werken, dit werd Kennismeester: een kennisbank waar kennis makkelijk verzameld en gedeeld kan worden. Het gaat met name om de strategie van de organisatie, de organisatiecultuur en de faciliteiten. Het meest belangrijke wat je volgens Jan-Carel tijdens je studie mee krijgt is dan ook de manier waarop je leert denken. Anneleen Broekhuijsen is werkzaam bij het Gerechtshof Amsterdam en de Ondernemingskamer:"Juristen worden ruim opgeleid en kunnen zich daarom differentiëren, dat is ook te zien aan de verschillende gebieden van de professionals hier aan tafel. Een inspirerende omgeving is van groot belang bij het vinden van je toekomstige werkveld en het maken van carrièrekeuzes. Beslisvaardigheid is een eigenschap die een jurist moet beheersen. Je moet daarnaast onbevooroordeeld en maatschappelijk betrokken zijn."

Het symposium focuste zich voornamelijk op de huidige arbeidsmarkt, met enige duiding over wat er zal gaan gebeuren in de toekomst. De markt verandert en er is voldoende ruimte voor innovatie, zo laat ook Kennismeester zien. In volgende workshops en symposia van het Center zal steeds meer de nadruk gelegd worden op het belang van innovatie, dat in de juridische sector achter blijft maar steeds sneller de hedendaagse jurist zal inhalen. Om u vast warm te maken: binnenkort zijn we medeorganisator van de Dutch Legal Tech Student Meetup en plannen we workshops over zowel kunstmatige intelligentie en programmeren. U bent van harte welkom om te leren en te discussiëren over de brede mogelijkheden van de juridische toekomst.

Het Centrum voor ondernemerschap en innovatie richt zich op het stimuleren van ondernemerschap en innovatie in de juridische bedrijfstak. Het slaat een brug tussen studie en praktijk.Volg het Center for Entrepeneurship and Innovation op Facebook of de website om op de hoogte te blijven.