Horizon2020-subsidie voor toxicoloog Bob van de Water

Een internationaal onderzoeksconsortium onder leiding van Bob van de Water, hoogleraar Toxicologie van de Universiteit Leiden, heeft een prestigieuze Horizon2020-subsidie van 30 miljoen euro ontvangen.

Schadelijkheid van chemische stoffen voorspellen

Menselijke levercellen gekweekt als mini-weefsel

Van de Water is coördinator van het EU-programma ‘EU-ToxRisk’, dat 39 partners telt, waaronder het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR) en het Institute of Biology of Leiden (IBL). Het LACDR en het Institute of Biology (IBL) ontvangen samen ruim 4,5 miljoen euro van het totale EU-ToxRisk project budget voor hun onderzoek. Met de Horizon2020-subsidie gaat het consortium op zoek naar efficiëntere en proefdiervrije methoden om de schadelijkheid van stoffen vast te stellen en daarmee de veiligheid voor de mens beter te voorspellen.

Menselijke cellen en zebravissenembryo's

Prof.dr. Bob van de Water

Van de Water werkt samen met de onderzoeksgroepen van Herman Spaink en Annemarie Meijer van de afdeling Animal Sciences and Health van het IBL. Centraal staat het kwantificeren en modelleren van de fysiologische verstoringen die chemische stoffen veroorzaken op individueel celniveau. Van de Water en zijn collega’s maken hierbij gebruik van menselijke cellen alsook zebravis embryosystemen met fluorescente eiwit ‘reporters’. Deze reporters lichten op in cellen wanneer er schadelijke effecten optreden. Dit kan worden geanalyseerd met behulp van geavanceerde lichtmicroscopische technieken en beeldanalyse. Het werk zal worden uitgevoerd in het Leiden Cell Observatory.

(12 oktober 2015 - CR)

Meer over het Horizon2020 project EU-ToxRisk