Zwaartekracht subsidie toegekend voor Chemische Immunologie

Het Institute for Chemical Immunology (ICI), waarvan chemische biologie van de Universiteit Leiden initiatiefnemer is, heeft een subsidie van 27,6 miljoen euro toegekend gekregen. In het ICI slaan wetenschappers van Nederlandse universiteiten en instituten op de terreinen immunologie en chemie de handen ineen om een nieuw vakgebied te ontwikkelen: Chemische Immunologie.

Afweersysteem

In Nederland werken veel onderzoekers aan immunologie, omdat veel ziektes met ons immuunsysteem te maken hebben. Ons immuun- of afweersysteem beschermt ons tegen infectieziekten en kanker. Als dit niet goed functioneert kan dit tot ontstekingen, kanker en andere ziekten leiden. Maar als het afweersysteem onbedoeld te goed werkt, dan kunnen juist auto-immuunziekten ontstaan. Het immuunsysteem valt dan het eigen lichaam aan, zoals in het geval van reumatoïde artritis en multiple sclerosis.

‘Elkaar goed begrijpen’

‘Het combineren van chemie en immunologie is een winst voor beide disciplines’, zegt de Leidse immunoloog prof.dr. Sjaak Neefjes, een van de hoofdaanvragers van de subsidie voor het consortium. ‘Als we de kennis die we in de immunologie verwerven willen vertalen naar echte oplossingen, dan moeten er geneesmiddelen gemaakt worden. Dat kan alleen maar door chemie, maar dan moeten beide disciplines elkaar wel goed begrijpen en dat is een doel van het ICI-consortium. Deze combinatie van vakgebieden kan tot nieuwe en originele oplossingen leiden in de aanpak van auto-immuunziekten, infectieziekten en kanker.’

Vernieuwing op het snijvlak

In het ICI zullen promovendi op de terreinen immunologie en chemie samen onderzoek gaan doen en er wordt een multidisciplinaire opleiding ontwikkeld. ’Dit is van belang om de brug tussen de twee disciplines te slaan en te zorgen dat onderzoekers “dezelfde taal” gaan spreken’, aldus Neefjes. De samenwerking bevestigt dat kansen voor vernieuwing op het snijvlak van disciplines liggen.

Hoofdaanvrager:  Prof. dr. J.J.C. Neefjes (NKI en Universiteit Leiden)
Medeaanvragers:  Prof. dr. C.G. Figdor (UMC St Radboud), prof. dr. P. Gros (Universiteit Utrecht), prof. dr. A.J.R. Heck (Universiteit Utrecht), prof. dr. H.S. Overkleeft (Universiteit Leiden) en prof. dr. T.N.M. Schumacher (Nederlands Kanker Instituut).