2012 Onderzoekers Geesteswetenschappen ontvangen Veni-subsidies

De veelbelovende, pas gepromoveerde onderzoekers kunnen de komende drie jaar hun wetenschappelijke ideeën verder uitwerken dankzij een Veni van NWO. Een Veni-financiering bedraagt maximaal 250.000 euro en is één van de persoonsgebonden financieringsvormen van NWO om wetenschappelijk talent te stimuleren.

Veni maakt onderdeel uit van de prestigieuze Vernieuwingsimpuls van NWO, bestaande uit Veni, Vidi en Vici. Hiermee biedt NWO wetenschappers in verschillende stadia binnen hun carrière de mogelijkheid om grensverleggend onderzoek te doen. Veni-kandidaten zijn maximaal drie jaar geleden gepromoveerd. Ze zijn vrij om hun onderzoeksonderwerp te kiezen. Dit leidt dan ook vaak tot nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek.

Zie het persbericht van NWO voor meer informatie over de Veni-subsidies.

De projecten van de volgende Geesteswetenschappers zijn gehonoreerd met een Veni-subsidie:

Dr. J. (Jenny) Audring, Leiden University Centre for Linguistics

Wat maakt taal ingewikkeld?
Talen veranderen voortdurend. Soms ontwikkelen zij hierbij eigenschappen die door de volgende generaties kinderen moeilijk te leren zijn. Dit project onderzoekt aan de hand van verschillende talen wat grammatica makkelijk of moeilijk maakt en waar de grenzen van leerbaarheid liggen.

Dr. M. (Miko) Flohr, Leiden University Institute for History

Een commerciële revolutie in het oude Rome
Een belangrijke ontwikkeling in de Romeinse tijd is de opkomst van de winkel. Eerder werden alledaagse producten vooral op markten verhandeld, maar in Rome zien we zelfs de eerste winkelcentra. Dit onderzoek bekijkt hoe deze ontwikkeling Romeinse steden radicaal veranderde.

Dr. R.A.M. (Rick) Honings, Leiden University Institute for Cultural Disciplines

De dichter als popster

Moderne popsterren cultiveren hun imago. De uitvinding van de huidige beroemdheidscultus heeft echter zijn oorsprong in de negentiende eeuw. Dit project gaat over Literary celebrity en de vraag hoe Nederlandse dichters tussen 1780 en 1900 zich manifesteerden als publieke figuren.

Dr. B. (Bart) Jacobs, Leiden University Centre for Linguistics

Hoe ontstaan creooltalen?
Aan de hand van twee niet eerder bestudeerde, op Cuba en Samaná gesproken, archaïsche varianten van het Haïtiaans Creools, streeft dit project ernaar de controversiële ontstaansgeschiedenis van deze en vergelijkbare creooltalen te ontrafelen.

Dr. V.A.S. (Victoria) Nyst, Leiden University Centre for Linguistics

Beeldende structuren in gebarentalen
Doven over de hele wereld gebruiken talen die bestaan uit gebaren. Daarin komen 'beeldende' structuren veelvuldig voor. In West-Afrika worden veel gebarentalen zowel door doven als door horenden gebruikt. Dit project onderzoekt de invloed van horenden op de ontwikkeling van beeldende structuren in drie West-Afrikaanse gebarentalen.

Dr. F.A. (Florian) Schneider, Leiden University Institute for Area Studies

Digitaal Nationalisme in China
China kent meer internetgebruikers dan de EU inwoners heeft. Dit heeft gezorgd voor een levendige online gemeenschap, maar ook voor fora voor nationalistische sentimenten. Zich concentrerend op de geschiedenis van China en Japan analyseert dit project hoe nationalisme werkt in de digitale netwerken van een opkomende grootmacht.