Leidse professor Cees van den Hondel benoemd tot officier in de Orde van Oranje Nassau

Professor dr. C. van den Hondel is gisteren benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn grote rol in het Nederlandse Moleculair Genetisch onderzoek naar schimmels.

Het lintje werd hem opgespeld door de loco-burgemeester van Noordwijkerhout, tijdens het European Conference on Fungal Genetics, (ECFG10) in Noordwijkerhout, wat hij mede-organiseerde.

In dit veld van onderzoek behoort hij tot de internationale top. Zowel bij TNO, de Universiteit Leiden als ook bij de hogeschool Arnhem/Nijmegen heeft hij onderzoeksgroepen op het gebied van schimmelgenetica opgezet en geleid.

Van den Hondel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de opzet van een aantal grote nationale initiatieven die van grote betekenis zijn voor de instandhouding van de bijzondere positie van de Nederlandse biotechnologie in de wereld. Een daarvan is de organisatie van een Europees congres voor schimmelgenetica dat dit jaar voor de tiende keer is gehouden in Noordwijkerhout.

Spin-off ‘Hitexacoat’

Van den Hondel was sinds de oprichting van het Kluyver Centre in 2002 actief als programmaleider van het Schimmel Programma en richtte de spin-off ‘Hitexacoat’ op, dat in 2009 lid werd van het Industrial Platform. Na zijn pensioen zal van den Hondel actief blijven als CEO van Hitexacoat en zal hij ook onderwijs blijven geven.

Een onderscheiding van de Orde van Oranje Nassau wordt uitgereikt aan mensen die zich voor de samenleving bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt.