Koninklijke onderscheiding voor emeritus hoogleraar Ad IJzerman

Ad IJzerman, emeritus hoogleraar Farmacochemie, is op 26 april benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij kreeg de Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Elbert Roest op het gemeentehuis in Bloemendaal.

IJzerman kreeg de onderscheiding voor zijn betekenis voor de Farmacochemie. In zijn onderzoek richt de groep van IJzerman zich op de ontdekking van nieuwe moleculen als toekomstig geneesmiddel. Zelf is hij (co)auteur van rond de 500 wetenschappelijke publicaties. Zelf noemt IJzerman het lesgeven aan studenten een groot genoegen.

Ad IJzerman

Grote bekendheid

Voormalig rector magnificus en voorzitter van het CVB, Douwe Breimer, prijst IJzerman om zijn werk. ‘Mede door zijn grote bekendheid op zijn vakgebied is hij uitgenodigd voor het houden van voordrachten op talloze internationale congressen en tevens bij vooraanstaande universiteiten wereldwijd. Bij enkele universiteiten in de VS is hij gasthoogleraar.’

Naast zijn functie als hoogleraar is Ad IJzerman ook secretaris natuurwetenschappen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. De organisatie die tot doel heeft de wetenschap te bevorderen en een brug te slaan tussen wetenschap en samenleving.