Prof.dr. Hendrik Lenstra benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Prof.dr. Hendrik Lenstra is op 24 april benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Dit gebeurde aan het einde van een congres – 20 t/m 24 april - dat geheel in het teken van zijn werk stond. Het congres eindigde op Lenstra’s zestigste verjaardag: 24 april, de dag dat hij ook de koninklijke onderscheiding ontving.

Getaltheoreticus

Prof.dr. Hendrik Lenstra is een van de grootste wiskundigen die Nederland ooit heeft voortgebracht, en internationaal is hij zonder meer toonaangevend. Al als 25-jarige promovendus bewees Lenstra een resultaat dat wereldwijd aandacht kreeg en in Parijs op het meest prestigieuze wiskunde seminarium ter wereld uitgebreid werd besproken. Met zijn proefschrift dat hij afrondde op zijn 28e, vestigde Lenstra zijn naam als getaltheoreticus. Binnen een jaar, op zijn 29e, werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Samen met broer Arjen en László Lovász brak hij internationaal door met de roosterbasisreductiemethode (het LLL-algoritme). Op zijn 35ste, ook al relatief zeer jonge leeftijd, werd hij lid van de KNAW.

Lenstra heeft zich niet tot de getaltheorie beperkt: hij leverde ook belangrijke bedragen aan de algebraïsche getaltheorie en de algebraïsche meetkunde.

Lowlands

Daarnaast is hij een geliefd docent die over geavanceerde onderwerpen glashelder en met humor doorspekte colleges gaf. De studenten in Berkely, waar hij van 1987 to 2003 hoogleraar was, hielden zelfs markante uitspraken van hem bij in ‘The sayings of Lenstra’.
Lenstra hield zich niet alleen in de academie bezig met de verbreiding van de wiskunde. Hij zocht ook ander publiek. Zo organiseerde hij Pi in de Pieterskerk, en maakte hij Escher en het Droste effect, een op wiskundige berekeningen gebaseerde animatie die inzicht gaf in het werk van Escher, en zijn huidige project ‘ Reken mee met ABC’, waarbij een een site gebruik om tientallen duizenden mensen mee te laten rekenen aan één grote opdracht. In 2007 hield hij een voordracht op het popfestival Lowlands, dat veel belangstelling trok.

Lenstra is altijd zeer genereus met zijn ideeën: hij laat anderen erin meedelen in zijn eigen ideeën en denkt met anderen mee. Zijn verdiensten stijgen al met al ver uit boven wat van een hoogleraar mag worden verwacht.