Farmacoloog Meindert Danhof geridderd

Leids hoogleraar farmacologie Meindert Danhof is 23 april benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij kreeg de onderscheiding vanwege zijn onderzoek naar efficiëntere geneesmiddelen.

Betere voorspelling werking medicijnen

Interim burgemeester Jan Waaijer van Oegstgeest, de woonplaats van Danhof, verraste de farmacoloog op een internationaal symposium in Noordwijkerhout over de effecten van medicijnen. Danhof is al sinds 1990 de motor achter deze vierjaarlijkse internationale bijeenkomst. Waaijer roemde zijn verdiensten voor het vakgebied: Danhof wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende personen in de farmacologie. Dankzij zijn wiskundige modellen kan de werking van geneesmiddelen beter worden voorspeld. Hij slaagde erin een betere, meer op de individuele patiënt gerichte, farmacotherapie te ontwikkelen.

Loopbaan

Danhof studeerde farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde vervolgens in de farmacologie aan de Universiteit Leiden. Hierna werkte hij drie jaar in de Verenigde Staten bij een van de topinstituten op zijn vakgebied. Daarna keerde hij terug naar Leiden en werd hij in 1996 hoogleraar bij de faculteit Wiskunde - en Natuurwetenschappen. In 2007 werd hij tevens hoogleraar bij het LUMC. Sindsdien is hij ook voorzitter van de afdeling farmacologie van het Leiden Academic Center for Drug Research (LACDR). Van 2005 tot 2012 was hij hier de wetenschappelijk directeur.

Nevenfuncties

Internationaal is professor Danhof onlangs verkozen tot president van de European Federation for Pharmaceutical Sciences (EUFEPS), een organisatie waar 24 wetenschappelijke verenigingen in verschillende Europese landen deel van uitmaken en die tezamen duizenden farmaceutische wetenschappers vertegenwoordigen. Danhofs maatschappelijke betrokkenheid blijkt ook uit een heel andere nevenfunctie die hij belangeloos uitoefende: van 1992 tot 1998 was hij voorzitter van het bestuur van de Hofdijckschool in Oegstgeest, een functie die hij op zeer gewaardeerde wijze heeft vervuld.