
Dineke Tigelaar
Universitair docent
- Naam
- Dr. E.H. Tigelaar
- Telefoon
- +31 71 527 6552
- dtigelaar@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0335-2370
Dineke Tigelaar is als universitair docent verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden. Zij is onderwijsonderzoeker en in 2005 ontving zij bij de Universiteit Maastricht haar PhD voor haar proefschrift The Design and Evaluation of a Teaching Portfolio. Dineke is coördinator van de ICO-themagroep ‘Teaching and Teacher Education’. Ook is zij associate editor van het tijdschrift Teachers and Teaching, Theory and Practice. Tevens is zij als secretaris lid van de redactie van Pedagogische Studiën.
Onderzoek
De onderzoeksactiviteiten van Dineke richten zich op het formele en informele leren van docenten en andere professionals en de rol van (formatieve) assessment daarbij. Zij begeleidt tevens diverse promovendi uit verschillende nationale en internationale onderwijscontexten.
Onderwijs
Dineke is docent onderzoeksvaardigheden en supervisor. Zij is verantwoordelijk voor de ICO PhD course ‘Teaching and Teacher Education’. Ook is zij promovendibegeleider bij het Dual PhD Centre.
Universitair docent
- ICLON
- Onderzoek
Promovendi begeleider
- Faculteit Governance and Global Affairs
- Dual PhD Centre
- Le T.T.T., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2021), A typology of educational democratic values: perspectives from teachers and students in Vietnamese secondary schools, Asia Pacific Journal of Education : 1-16.
- Zhou N., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2021), Understanding vocational teachers’ professional development in work placement: learning goals, activities, and outcomes, STUDIES IN CONTINUING EDUCATION : 1-19.
- Le T.T.T., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2021), Thế nào là một trường học dân chủ? Khái niệm và sự thực thi các giá trị: tôn trọng, công bằng và tự chủ trong trường học từ quan điểm so sánh = What is a democratic school?: The concept and implementation of respect, equity, and autonomy in Vietnamese high schools from a comparative perspective . In: Duong B.H., Hoang A-D. & Bu H.T.M. (red.) Giáo dục Phổ thông Việt Nam: chuyển biến và sáng tạo = General education in Vietnam: challenges, innovation, and change. Hanoi: Dan Tri Publishing House. 154-174.
- Wang J., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2021), Rural teachers’ sharing of digital educational resources: from motivation to behavior, Computers & Education 161: 1-17 (104055).
- Tigelaar E.H. & Sins P. (2021), Effects of formative assessment programmes on teachers’ knowledge about supporting students’ reflection, Journal of Vocational Education and Training 73(3): 413-435.
- Wang J., Tigelaar D. E. & Admiraal W. (2020), Rural teachers’ sharing of digital educational resources: From motivation to behavior, Computers & Education 161.
- Wang J., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2019), Connecting Rural Schools to Quality Education: Rural Teachers’ Use of Digital Educational Resources, Computers in Human Behavior 101: 68-76.
- Vossen T.E., Tigelaar E.H., Henze I., Vries M.J. de & Driel J.H. van (2020), Student and teacher perceptions of the functions of research in the context of a design-oriented STEM module, International Journal of Technology and Design Education 30(4): 657-686.
- Wurth J.G.R., Tigelaar E.H., Hulshof H., Jong J.C. de & Admiraal W.F. (2019), Key elements of L1-oral language teaching and learning in secondary education. A literature review, L1-Educational Studies in Language and Literature 19: 1-23.
- Wurth J.G.R., Admiraal W.F., Jong J.C. de, Hulshof H. & Tigelaar E.H. (2017), Ontwerpcriteria voor effectief spreekvaardigheidsonderwijs: de rol van feedback. In: Mottart A., Vanhooren S. (red.) 31ste conferentie onderwijs Nederlands. nr. 31 Gent: HSN. 83-87.
- Wurth J.G.R., Jong J.C. de, Hulshof H., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2016), Naar een betere mondelinge taalvaardigheid, het belang van feedback!. In: Bundel HSN. nr. 30 Den Haag: Taalunie.
- Tigelaar D., Sins P. & Driel J. van (2017), Fostering students’ reflection: examining relations between elements of teachers’ knowledge, Research Papers in Education 32(3): 353-375.
- Dadi Chen, Tigelaar E.H. & Verloop N. (2016), The intercultural identities of nonnative English teachers: An overview of research worldwide, Asian Education Studies 1(2): 9-25.
- Admiraal W.F., Kruiter J., Lockhors D., Schenke W., Sligte H., Smit B., Tigelaar D. & Wit W. de (2016), Affordances of teacher professional learning in secondary schools, Studies in Continuing Education 38(3): 281-298.
- Tigelaar D.E.H & Schaaf M.F. van der (2016), Beoordeling van bekwaamheid. In: Beijaard D. (red.) Weten wat werkt. Onderwijsonderzoek vertaald voor lerarenopleiders. Meppel: Ten Brink Uitgevers. 94-103.
- Verberg C.P.M., Tigelaar E.H., Veen K. van & Verloop N. (2016), Teacher agency within the context of formative teacher assessment: an in-depth analysis, Educational Studies 42(5): 534-552.
- Verberg C.P.M., Tigelaar D.E.H. & Verloop N. (2015), Negotiated assessment and teacher learning: an in-depth exploration, Teaching and Teacher Education 49: 138-148.
- Snoek M., Rijst R.M. van der, Verseveld M. van, Tigelaar E.H. & Van Driel J.H. (2015), Studeren als recht of voorrecht: wie is er gebaat bij selectie aan de poort?, Thema Tijdschrift voor Hoger onderwijs & Management 22(2): 61-63.
- Admiraal Wilfried, Smit Ben, Geboers Ellen & Tigelaar Dineke (2014), Symposium 'Professionele leercultuur in vo-scholen' - Deelonderzoek 1: Veldverkenning.
- Verberg C.P.M., Tigelaar E.H. & Verloop N. (2013), Teacher learning through participation in a negotiated assessment procedure, Teachers and Teaching: Theory and Practice 19(2).
- Dadi Chen, Tigelaar D. E. H. & Verloop N. (2011), Theorizing non-native ESP/EGP teacher intercultural identity: A way out of confusion. Xi’an.
Geen relevante nevenwerkzaamheden