Universiteit Leiden

nl en

Leiden Learning & Innovation Centre

Evaluatieservice

Ondersteunt faculteiten van de Universiteit Leiden bij het optimaliseren van hun onderwijs.

Wij zijn gespecialiseerd in het maken en verwerken van cursusevaluaties met als doel het verzamelen van feedback van degenen die het vak direct hebben ervaren: studenten.

Met behulp van de evaluatiesoftware Evasys maakt ons toegewijde evaluatieteam enquêtes en levert het inzichtelijke rapporten die individuele docenten, faculteiten en centrale bestuursorganen voorzien van waardevolle informatie om het onderwijsaanbod te verfijnen en te verbeteren.  

Cursusevaluaties aanvragen

Wij coördineren het proces voor cursusevaluaties met aangewezen contactpersonen binnen de faculteit. In het algemeen ziet het proces er als volgt uit:   

  1. Neem contact op met de coördinator van de evaluaties binnen jouw faculteit (zoals OSC of OSZ) om een cursusevaluatie te initiëren. Zij vragen via een online aanvraagformulier een evaluatie aan. 

  1. Wij ontwikkelen een evaluatieformulier op basis van een template, in sommige gevallen aangevuld met extra vragen, gebaseerd op afspraken die wij met de desbetreffende faculteit of afdeling hebben gemaakt. 

  1. Voor het verspreiden van evaluatieformulieren onder de studenten zijn er drie mogelijkheden: via een generieke link, via persoonlijke links of op papier. 

  2. Zodra de antwoorden zijn verzameld en de link gesloten is of wij de papieren formulieren retour hebben ontvangen, maken wij een standaard PDF-rapport met de resultaten. Als er behoefte is aan een uitgebreidere analyse, kunnen wij in overleg aanvullende rapportages aanleveren. 

  3. De betaling voor dit proces wordt afgehandeld op basis van het prijsoverzicht onderaan deze pagina. 

Definities: Generieke link, persoonlijke links of papieren evaluaties
  • Een generieke link (plus indien gewenst een QR-code) kan door de opleiding of de docent zelf met de studenten gedeeld worden, bijvoorbeeld tijdens de laatste onderwijsbijeenkomst of aan het eind van het tentamen. Iedereen die de link heeft kan de evaluatie online invullen. 

  • Persoonlijke links worden door ons via de evaluatiesoftware naar de studenten verstuurd in een e-mail. Desgewenst kan de tekst voor deze e-mail door de docent of opleiding zelf bij ons worden aangeleverd. Het is ook mogelijk om op een afgesproken moment door ons geautomatiseerd een reminder te laten sturen aan de studenten die de evaluatie nog niet hebben ingevuld.  

  • Papieren evaluaties worden door ons in de gewenste hoeveelheid geprint en via de (interne) post opgestuurd aan de aanvrager. De docent kan de formulieren dan laten invullen tijdens de laatste bijeenkomst of na het tentamen. 

Aanvraagtermijn

Evaluatieaanvragen moeten uiterlijk 10 werkdagen voor de gewenste ontvangstdatum van de evaluatie ingestuurd zijn via het online aanvraagformulier.

Voor bulkaanvragen van evaluaties van vijf of meer vakken en voor papieren evaluaties, moet de aanvraag uiterlijk 20 werkdagen voor de gewenste ontvangstdatum van de evaluaties gedaan zijn.

De gewenste ontvangstdatum is de datum waarop de aanvrager de link (en QR-code) in de mail wil ontvangen of de papieren formulieren met de post wil ontvangen. 

Standaardisatie en opties

Wij werken nauw samen met elke faculteit en de centrale informatieafdelingen om ervoor te zorgen dat het proces aansluit op de unieke academische omgeving van de Universiteit Leiden.

Door de continuïteit samenhang binnen het cursusevaluatieprogramma te waarborgen, maken wij het mogelijk de data centraal te combineren voor vergelijkings- en benchmarking doeleinden. 

De standaard cursusevaluaties bestaan uit vier opties met een aantal aanvullende mogelijkheden: 

Opties 

Inhoud 

Formulier 1. Basis 

8 gesloten universiteitsbrede vragen + 

2 open vragen 

Formulier 2. Faculteit 

8 gesloten universiteitsbrede vragen +  

maximaal 7 faculteitsbrede vragen +  

2 open vragen  

Formulier 3. Opleiding 

8 gesloten universiteitsbrede vragen +  

maximaal 5 opleidingsspecifieke vragen +  

2 open vragen  

Formulier 4. Faculteit + opleiding 

8 gesloten universiteitsbrede vragen +  

maximaal 75 faculteitsbrede vragen +  

maximaal 5 opleidingsspecifieke vragen +  

2 open vragen  

+ vakspecifieke vragen 

Formulier 1, 2, 3 of 4 + 

maximaal 5 vakspecifieke vragen 

+ vragen over de docent(en) 

Formulier 1, 2, 3 of 4 + 

facultair gedefinieerde vragen over de docent(en) op naam 

 

Andere evaluatiebehoeften  

Voor evaluaties die afwijken van bovenstaande cursusevaluaties, zoals programma-evaluaties, thesis-evaluaties of evaluaties op maat, kun je contact opnemen via evaluatieservice@llinc.leidenuniv.nl

Rapportages

Rapportages bevatten standaard een histogram, gemiddelde en standaard deviatie per Likert-scale vraag. Daarnaast zijn alle open antwoorden opgenomen. 

De rapportage wordt in PDF-format aangeleverd. Daarnaast is het mogelijk om de ruwe data te ontvangen in CSV-format of SPSS-format. 

De rapportages van verwerkte evaluaties worden zo snel mogelijk, maar uiterlijk 20 werkdagen na ontvangst van papieren formulieren of na de aangegeven sluitingsdatum van de evaluatie verzonden naar de aanvrager via de mail. 

Subgroepsplitsing en werkgroepsplitsing

Desgewenst is het mogelijk om een rapportage per subgroep te ontvangen. Dit wordt vaak gebruikt bij werkgroepen, maar ook een splitsing op specialisatie, jaar of een ander onderscheidend kenmerk is mogelijk. 

Bij een werkgroepsplitsing krijgen studenten de vraag in welke werkgroep ze zaten of wie hun werkgroepdocent was. Vervolgens geeft de student alleen feedback op het onderwijs van die docent. Hierdoor kunnen wij achteraf een splitsing maken en een rapportage per werkgroep(docent) maken. Werkgroepdocenten krijgen dan een eigen rapportage waarin alleen de antwoorden van de studenten staan aan wie zij les hebben gegeven. Daarnaast wordt er ook nog een overall rapportage van het vak gecreëerd. Een werkgroepsplitsing is alleen mogelijk bij vakken waarbij iedere student maar les heeft gehad van één docent. 

Kosten evaluaties Universiteit Leiden (intern)

Aanmaken evaluatie: 

Formulier 1. Basis 

€16 

Formulier 2. Faculteit 

€20 

Formulier 3. Opleiding 

€24 

Formulier 4. Faculteit + opleiding 

€28 

+ vakspecifieke vragen 

+ €18 

+ vragen over de docent(en) 

+ €14 

Maatwerk formulier 

€88 euro per uur met een minimum van een half uur 

+ evaluatie via persoonlijke links 

+ €8 

+ evaluatie op papier 

+ €20 

+ printkosten papieren evaluatie 

+ €0,17 per vel 

 

Verwerken evaluatie: 

Standaard rapportage 

€3,50 

Apparatuur 

€0,38 per respondent 

+ scannen papieren evaluatie 

+ €0,12 per vel 

+ extra rapportage/(werkgroep)splitsing 

+ €5,50 

Kosten evaluaties (externe klanten)

Aanmaken evaluatie: 

Standaard vragenlijst 

€40 

Nieuwe of maatwerk vragenlijst 

€135 per uur met een minimum van een half uur 

+ evaluatie via persoonlijke links 

+ €8 

+ evaluatie op papier 

+ €20 

+ printkosten papieren evaluatie 

+ €0,17 per vel 

 

Verwerken evaluatie: 

Standaard rapportage 

€3,50 

Apparatuur 

€0,38 per respondent 

+ scannen papieren evaluatie 

+ €0,12 per vel 

+ extra rapportage/(werkgroep)splitsing 

+ €5,50 

 

*Let op: bovenstaande prijzen zijn exclusief BTW. 

Tips om respons te verhogen
  1. Benadruk het belang van de evaluatie. Vertel studenten aan het begin van het vak en vlak voor het verspreiden van de evaluatie dat je hun ervaring en mening belangrijk vindt. Leg uit wat er met hun feedback gedaan wordt. Door hierbij te vertellen wat voor type feedback vooral nuttig is, kunnen studenten gerichter en concreter feedback geven.  

  1. Laat je persoonlijke betrokkenheid zien. Vertel studenten niet alleen wat er in organisatie met hun feedback gedaan wordt, maar beschrijf vooral ook wat jij er zelf mee gaat doen. Je kunt studenten hierbij ook wijzen op specifieke onderdelen van het vak waar je graag hun mening over wilt. Hierdoor wordt het voor studenten duidelijker hoe zij jou met hun feedback kunnen helpen. 

  1. Denk goed na over de timing van de evaluatie. Het is handig om de evaluatie uit te zetten op een moment dat het vak bijna ten einde is, maar studenten nog wel actief met het vak bezig zijn. De laatste verplichte bijeenkomst kan een goed moment zijn. Als er geen verplichte bijeenkomsten zijn, kan het nuttig zijn om aan het begin van het vak al te vertellen over het belang van de evaluatie en vervolgens aan het eind van het vak een persoonlijk bericht te sturen om op de evaluatie te wijzen. 

  1. Gebruik een QR-code en geef studenten tijd tijdens het vak. Geef studenten tijdens een onderwijsmoment de laatste 10 minuten de tijd om ter plekke de evaluatie in te vullen. Het gebruik van een QR-code in je presentatie kan hierbij helpen. Dit is ook een goed moment om wat te vertellen over het belang van de evaluatie en eventueel mondeling aanvullende feedback op te halen. 

  1. Koppel resultaten terug aan de studenten. Vertel studenten op welke manier het vak veranderd is door de evaluaties van afgelopen jaren. Je kunt ook klassikaal met studenten in gesprek gaan over hun beleving van het vak. Zo horen studenten ook van elkaar hoe hun meningen verschillen en kun je aanvullende uitleg geven over didactische keuzes. 

  1. Zorg voor goede afspraken over wie verantwoordelijk is voor de evaluatie. Om miscommunicatie of het vergeten van de evaluatie te voorkomen, is het belangrijk dat voor iedereen duidelijk is wie er verantwoordelijk is voor het uitzetten van de evaluatie en wanneer dit precies moet gebeuren. 

Waar je aan kunt denken

Bij het kiezen van de inhoud en frequentie van een evaluatie, is het nuttig om je af te vragen: ‘Wat wil ik weten?’ en ‘Wat ga ik concreet doen met de antwoorden op deze vragen?’.

Voorbeeldvragen
  • De informatievoorziening van het vak was goed. 

  • De organisatie van deze cursus is goed. 

  • Ik vond de leerstof interessant. 

  • De leeractiviteiten ondersteunden het begrip van de stof. 

  • De cursus sluit goed aan bij de rest van het studieprogramma tot nu toe. 

  • Welke vaardigheden heb je (verder) ontwikkeld tijdens deze cursus? 

  • De docent gaf nuttige feedback op de opdrachten. 

  • Heb je suggesties voor hoe we de …-opdracht leerzamer kunnen maken? 

  • Wat vond je prettig en minder prettig aan de manier van lesgeven van de docent(en)? 

Image credit to Scott Graham.

Neem contact op!

Als u meer wilt weten over onze evaluatieservice bij LLInC, neem dan gerust contact met ons op via evaluatieservice@llinc.leidenuniv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.