Hoe effectief is de (steeds populairdere) verklaring omtrent gedrag?

Het afgelopen jaar werden 1,2 miljoen verklaringen omtrent gedrag (vog) aangevraagd. In 2014 ging het nog om 700.000 aanvragen.

Elina van 't Zand-Kurtovic

De vog blijkt een steeds populairder middel om bijvoorbeeld ontuchtplegers en fraudeurs buiten de deur te houden. Aanvragers ontvangen alleen een vog als ze in het (recente) verleden geen (relevante) strafbare feiten gepleegd hebben. Zo krijgen penningmeesters van een voetbalclub geen papiertje als ze veroordeeld zijn voor boekhoudfraude. Ook daalde het aantal criminele activiteiten met vijftig procent bij mensen bij wie een vog geweigerd was.

Toch heeft het succes van de vog ook een keerzijde, zegt universitair docent Elina Van 't Zand-Kurtovic in Het Parool. Volgens haar schrikt de regeling ex-criminelen te veel af. 'Het is schieten met een kanon op een mug. 'Jongeren met strafblad worden ontmoedigd, sluiten zichzelf bij voorbaat uit.'

Uit de onlangs gepubliceerde onderzoeksagenda voor 2019 blijkt dat het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) de gehele regeling nog dit jaar laat evalueren.