Beeld: Roel Wijnants

Yra van Dijk neemt het werk van Arnon Grunberg onder de loep

Onlangs verscheen het boek ‘Afgrond zonder vangnet’ van Yra van Dijk, hoogleraar Moderne Nederlandse Literatuur. In haar boek analyseert ze verschillende thema's in het werk van Arnon Grunberg.

‘Welkom in de wereld van Arnon Grunberg. Hopelijk bent u klaar voor een rondleiding die niemand spaart, want zachtzinnig gaat het er niet aan toe in zijn romans.’
– Yra van Dijk, inleiding

In Afgrond zonder vangnet, kijkt Yra van Dijk naar de betekenis van thema’s als geloof, liefde en ouderschap in de romans van Grunberg. Wat betekenen deze thema’s als alles ‘kapot’ is? En hoe kun je met een ander leven, als die zelf niet echt meer leeft? Gedreven om dit alles te begrijpen, laat  Van Dijk in haar studie zien hoe zijn romans zulke vragen stellen, en beantwoorden

‘Zoals het een goede wetenschapper betaamt, is Van Dijk bovendien niet te betrappen op een persoonlijk oordeel – los van het feit dat zij het werk van Grunberg een intensieve analyse waard vindt’, schrijft Bo van Houwelingen, die het boek vier sterren geeft, in de Volkskrant.

Wat vond Grunberg zelf van het boek?

‘Het is heel fijn als iemand zo precies leest, dat getuigt van liefde. Als schrijver moet je een stap terug doen en niet tussen de tekst en de lezer in gaan staan. De analyse vind ik interessant. Het doet er niet toe of ik dingen anders zie: ik moet er niet nog eens met dubieuze interpretaties van mijn hand tegenin gaan.’

Het Leids universitair weekblad Mare was aanwezig bij ontmoeting tussen Yra van Dijk en Arnon Grunberg nadat Afgrond zonder vangnet verscheen. Lees hier het volledige artikel.

Arnon Grunberg (1971) is een van de succesvolste Nederlandse schrijvers van zijn generatie: zijn debuutroman, Blauwe maandagen, verraste iedereen en inmiddels heeft hij al meerdere veel geprezen titels op zijn naam staan. Een vaak terugkomend thema in zijn werk is de vraag hoe we met elkaar moeten leven, in de naloop van de verwoestingen van de twintigste eeuw.