Data Science Onderzoeksprogramma

Data science

De digitalisering van onze samenleving beïnvloedt alle sectoren, inclusief wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Bij de Universiteit Leiden heeft data science een sleutelrol in het innoveren van onderzoek aan alle faculteiten.

Er wordt vandaag de dag meer data dan ooit tevoren verzameld, in alle wetenschappelijke vakgebieden. In die data zit, eenmaal ontsloten, enorm veel informatie voor onderzoekers. Het verwerken van data (selecteren, verzamelen, opschonen en analyseren) kan tegenwoordig op een veel grotere schaal. Bovendien maken technieken uit de statistiek, computerwetenschappen, data mining en kunstmatige intelligentie onderzoek in nieuwe richtingen mogelijk.

Het Data Science Onderzoeksprogramma is een samenwerking van alle zeven faculteiten van de Universiteit Leiden. Promovendi spelen een sleutelrol binnen het programma. Op dit moment doen zestien promovendi onderzoek naar het ontwikkelen en toepassen van data science in verschillende onderzoeksgebieden binnen de Universiteit Leiden.

Teamuitje november 2018