Wessel Kraaij wint gezamenlijk de Mark Everingham-prijs voor TRECVid

De 2018 IEEE Computer Society PAMI Mark Everingham-prijs is gezamenlijk toegekend aan Wessel Kraaij, Alan Smeaton, Paul Over en George Awad voor de “TRECVid Video Retrieval Evaluation 2003-2018".

Schaalbare video zoeksystemen

De prijs is op 12 september 2018 uitgereikt tijdens de tweejaarlijkse European Conference on Computer Vision (ECCV) in München, Duitsland. Prof. Andrew Zisserman, voorzitter van de toekenningsjury, lichtte toe dat deze prijs wordt toegekend "voor een reeks datasets en workshops die sinds 2003 wetenschappelijk onderzoek aan schaalbare video zoeksystemen hebben bepaald en mogelijk gemaakt."

Aanzienlijke impact op onderzoek naar beeldverwerking

De TREC Video Retrieval Evaluation (TRECVid) is een wereldwijde vergelijkingsmethode die onderzoek naar het zoeken van informatie uit video’s aanmoedigt door een grote testcollectie, uniforme scoreprocedures en een forum te bieden aan organisaties die geïnteresseerd zijn in het vergelijken van hun resultaten. In de afgelopen 15 jaar werden bijna 63 onderzoeksorganisaties, universiteiten en andere consortia betrokken bij TRECVid. Zowel in een interactieve, automatische en handmatige omgeving biedt TRECVid datasets en gestandaardiseerde evaluatieprotocollen voor het analyseren van video-opnames in samenstellende delen, inclusief het zoeken naar objecten, gebeurtenissen, personen en locaties. De jaarlijkse betrokkenheid van 200 tot 400 onderzoekers en het uitbrengen van ruim 2.700 onderzoekspapers die gebaseerd zijn op de dataverzamelingen van TRECVid, hebben aanzienlijke impact op onderzoek naar beeldverwerking (computer vision).

TRECVid onderzoeksteam

Alan Smeaton van Dublin City University en Wessel Kraaij van Universiteit Leiden zijn sinds 2003 wetenschappelijke coördinatoren van TRECVid. Paul Over (inmiddels gepensioneerd) en George Awad hebben het project vanuit het National Institute of Standards and Technology (NIST) in de VS geleid.

Wijlen Mark Everingham

Deze prijs is ter nagedachtenis van Mark Everingham en moedigt anderen aan in zijn voetsporen te treden. De prijs wordt toegekend aan een onderzoeker, of een onderzoeksteam, die een aanzienlijke en onzelfzuchtige bijdrage heeft geleverd aan de computer vision gemeenschap. De prijs wordt uitgereikt door de technisch commissie van het IEEE Pattern Analysis and Machine Intelligence (PAMI). Eerdere winnaars van de Mark Everingham-prijs zijn de teams achter OpenCV, Imagenet, Caffe en ICVSS.