Data Science Onderzoeksprogramma

Governance and Global Affairs

De Faculty of Governance and Global Affairs

Om de belangrijke socio-culturele vraagstukken van de 21ste eeuw zoals klimaatverandering, terrorisme en economische crises het hoofd te kunnen bieden, is substantiële, diepgaande wetenschappelijke kennis nodig. Toch is deze kennis alleen vaak niet genoeg. Bij de Faculty of Governance and Global Affairs worden de thema’s bestudeerd door middel van een gecombineerd perspectief van openbaar bestuur, politieke wetenschappen, recht, sociologie en economie. Deze interdisciplinaire benadering geeft het onderzoek en onderwijs van de faculteit haar grensoverschrijdende karakter.

Data Science Research Projects

Geautomatiseerde tekstanalyse van beleidsgerelateerde documentatie

Project Hugo de Vos

Het doel van dit project is het onderzoeken van methoden voor het geautomatiseerd onttrekken van informatie aan beleidsdocumenten. Door technieken te gebruiken die variëren van Text Mining tot Natural Language Processing proberen we patronen te vinden in de grote tekstcollecties die gecreëerd worden door instituties zoals de Europese Unie.

Het verbeteren van burgerparticipatie bij de levering van overheidsdiensten: de mogelijkheden van data dashboard

Annelieke van den Berg

Dit project is gericht op de vraag hoe data science-methoden de interactie tussen overheid en burgers op publieke platforms kan beïnvloeden.